Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan hoppsan tänkte bara se om ni med eran samlade expertis kanske kan peka mig i rätt håll för vad som kanske kan vara fel på min bil.
Kort sagt så låter motorn som en säck skit, en kvittrande sådan om kupéfläkten är på.

Ovan finnes en liten video ja spelade in med mobilen, ljud & bild är inte av den bästa kvalisorten men hoppas det får gå ändå.

Själva missljudet bortsett från kvittrandet när man sätter på fläkten påminner mycket om nåt jag hade problem med för ungefär exakt ett år sedan. Då det blev "konstaterat" att kamdrevet var kass och behövde bytas. Rullade in bilen på verkstaden och lät de goda herrarna byta kamdrev + kamremssats. Och efter det så lät motorn vackert igen. Ändå tills för ca 1.5 månad sen då det började igen, om än lite mildare.
Vet att informationen jag givit är knapphänd men jag är fruktansvärt dålig på bilmekanik och hoppas ni har överseende med det.

I vanliga fall hade jag kört tillbaka bilen till verkstaden och bett dem lösa problemet men blev nyligen varslad och börjar bli väldans tight i kassan

lite mer kvitter. Ljuv musik om man vore på fågelskådning.

Tack på förhand för tips:

Mvh Nicke / den fattige amatören.
Användarvisningsbild
av vetten
Du kan köra stetoskopmetoden med en lång mejsel, mejselspetsen mot det ställe du vill lyssna och skaftet mot örat och jag lovar att det funkar :mrgreen: Ditt ljud misstänker jag kan komma från generatorn, när du slår på fläkten så ökar belastningen på generatorn och har du då ett dåligt lager ?:-/ Ja då kan det låta som på din bil, jag hade ett liknande ljud för några år sen och det spårade jag med mejsel till generatorn.

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]