Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Skulle byta bromsklossar bak idag när jag upptäckte att ena oket totalkärvade. Det gick helt enkelt inte att trycka in kolven, ett skruvstäd gick till och med av på mitten. Beslutade mig för att plocka bort för att renovera upp oket. Kolven sitter ju "gängad" i själva oket men det går verkligen inte att få ner kolven mer än halvvägs, fastän jag skruvar medurs samt lägger tryck på. När kolven är halvvägs snurrar den bara på plats utan att sjunka en millimeter.

Det är första gången jag plockar isär ett ok. Det är även första gången jag byter bromsar bak på en v40. Det jag hakar upp mig på är helt enkelt hur jag ska få in kolven ända in i "botten". Eftersom kolven sitter gängad så måste den väl ändå gängas ner, men det fungerade ju samtidigt inte. På främre oken är det ju bara att pressa tillbaka kolven med tex en polygrip, är det meningen att det ska vara samma för bak också? Måste lokalisera felkällan - oket eller jag! :lol:
av bohrn
Släpp luft nippeln kanske. är inte så haj på bromsar. men mina va oxå dåliga bak. jag köpte nya i stället på "feltema" dom har funkat bra hittills. Kosta bara 500 st. Oken bak måste man pressa ner på beläggen när man bytt dom. Det ska va tajt och får gärna ligga ytterst lite på. annars funkar inte handbromsen. handbromsen ställs in med gängorna på kolven
Användarvisningsbild
av Fisch
bohrn skrev:Släpp luft nippeln kanske. är inte så haj på bromsar. men mina va oxå dåliga bak. jag köpte nya i stället på "feltema" dom har funkat bra hittills. Kosta bara 500 st. Oken bak måste man pressa ner på beläggen när man bytt dom. Det ska va tajt och får gärna ligga ytterst lite på. annars funkar inte handbromsen. handbromsen ställs in med gängorna på kolven
Ok tack! Skruvade du kolven när du ställde in handbromsen eller räckte det med vajrarna?
av bohrn
Du måste ställa in handbromsen med kolven. När du sätter på oket på beläggen ska det va så att du nästan måste slå på oket.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag struntade i att ställa in kolven genom att skruva. Drog bara tillbaka justeringsskruven bakom handtaget med gott resultat.

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]