Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phralh
Precis köpt en v40 2.0T från 1998. Allt frid och fröjd, nöjd med bilen bortsett från att det visat sig att den ibland är lite svår att starta.

Problemet är endast vid kallstart. Motorn går runt och efter några sekunder startar den, men går nog inte på alla cylindrar. Ger jag litet snabbt tryck på gas kommer den igång och går därefter klockrent. Inga övriga problem. Service med kamrem och pumpbyte gjort i nu i maj, men kan inte helt säkert säga om tändstift byttes. Ska jag börja med kontroll och byte av tändningsdetaljerna?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Fisch
Börja med att kolla konditionen på tändstiften, de kan avslöja en del. Annars hade jag tittat över tänddetaljer såsom kablar och tändspole till att börja med. Luftfiltret tar inte så lång tid att titta över heller.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Grattis till "nya" bilen och välkommen till forumet!
Tror det vanligaste är att man skriver i serviceboken när tändstift byts (om bilen är servad på verkstad i alla fall).
Har du köpt privat eller bilfirma?

Tycker för övrigt som Fisch. Se över tänddelarna i första hand.
av phralh
Tack, har spanat lite här innan bilköpet för att ha lite koll.. :)

Servad på verkstad, kollade främst att kamremsbytet var gjort. Får dubbelkolla serviceboken imorrn, och se över ovan nämda delar. Tack för tipsen! Hoppas jag slipper återkomma i detta ärende!

/Fredrik

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]