Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CharlieS
Tjenare!

Flickvännens föräldrars V40 slutade att fungera som den skulle och dom har haft den på verkstad för att kolla upp problemet med den...

Svaret dom fick var att:

Gasspelshuset på Volvo V40 1.8 GDI måste bytas och firman som skulle byta ut det säger att det kostar 8000 kr, det är bara för delen.

Har stora kunskaper att meka motorer sedan förr och skulle inte ha några problem att byta ut den själv...

Jag kan nog hitta denna delen själv på returbilen i Malmö...

Dom sa även att det skulle behövas omprogrammering av denna för att passa just denna motorn?

Vad jag själv vet så ska det heta gasspjällshus?

Är tacksam för all information jag kan få om denna motorn och även om man själv kan fixa det och om man
behöver en omprogrammering!

Någon som har bilder på en sån här del? :D

Mvh

Charlie Svensson
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen är dåligt dervad. denna motor skitar ned någe enormt, o det är flertalet ditaljer som ska demonteras o rengöras på vissa servicer.

jag torr inte att spjällhuset är trasigt, o det finns ingen elektronik sm behöver mjukvara i det.
av roberte
Har samma motor i min S40. Rengjorde mitt trottelhus, som Haynes kallar det, idag. Använde mig av en gammal tandborste. Märkte ingen direkt skillnad men det var inte jättesotigt heller. Det bästa är nog att plocka bort hela huset och rengöra ordentligt. Jag gjorde inte det för jag hade ingen ny packning men Haynes rep.bok förklara bra steg för steg hur man gör.

Den sitter faktiskt lite elektronik där, gasspjällslägesgivaren och kallstartsventilen. Nyare motorer, efter -01, har en stegmotor som ersätter gasvajern. Så det ligger nog en sanning i att du behöver någon form av programmering om det inte är ett exakt likadant hus. Denna motor är egentligen en Mitsubishi, så det nya kanske inte kommer från en Volvo...

Ett tips om du gillar att fixa själv är att köpa Haynes reparationsbok. Den ger mycket bra vägledning både för service och reparationer. GDI-motorn är för övrigt ganska speciell med dubbla insprutningslägen som ska ge en låg bränsleförbrukning, ett prestanda och ett ekonomiläge. Du kan läsa om olika funktioner i instruktionsboken. Att den sotar är också något man bör hålla uppsikt på. Min bil sotade gen i nippeln som jåller slangen till vacuumservor för bromsarna. Det gjorde att servoverkan försvann och bromsarna tog mycket dåligt (obehagligt till tusen). Men efter rengöring fungerade allt som det ska.

Jag har använt en vanlig 2 eller 3-armad fr&a[…]

Till powerflex behövs bara en större pol[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter d&au[…]

Volvo V50, elfel m.m.

@Erik Å , Grejen är att jag tre st m&[…]