- tis 12 maj 2009, 21:00
#287981
Hjälp mig!
Har en v40, -97a, 1.6l motor(bensin,bilen e manuell) som inte går. Jag ska beskriva problemet men tänkte ge lite bakgrund först.
Bilen har gått som en klocka sen 2006 när jag köpte den men efter jag haft den inlämnad på service på Bilia så har det blivit knas ?:-/
Den krånglade lite när jag hämtade den från Bilia men sen efter några dagar så gick bilen överhuvudtaget inte att köra och jag återväde självklart till samma bilia och lämnade in den igen. De hävdar stenhårt att problemet inte kan ha med deras service att göra men gjorde ytterligare service på den (vilket jag fick punga ut 2500kr för). Bilen gick att köra därifrån men två dagar senare så är samma problem tillbaka igen.
Problemet är som följer:
När jag hämtade bilen från Bilia första gången så var tomgången väldigt konstig(låg) och det hände flertalet gånger att bilen dog vid rödljus och andra stopp. Problemet eskalerade och då bilen dog hela tiden man inte låg på med gas så bestämde jag mig för att vända hemåt. På hemvägen så var det som att bilen tappade kontakten med gasen och varvmätaren föll från 2500v till under tusen. Efter det så svarade bilen överhuvudtaget inte på gasen och det hjälpte inte att växla eller dylikt. Noll kontakt med bilen helt enkelt men den var igång som att den stod på tomgång. Fick rulla in till kanten och stänga av bilen. En varningslampa tändes även,den orange-gröna (fel i motorns elektroniska system?)
Stängde av bilen och lät den stå en stund men var tvungen att försöka ta mig från platsen då jag stod väldigt illa till så startade bilen och den gick att köra korta sträckor i taget innan problemet återkom.
Tog mig efter någon dag genom att köra problembilen, dock med back-upp bogseringsfölje, tillbaka till Bilia. Då gick den att köra hela vägen, ca 20min,men den gick inte superbra direkt. Lämnade bilen och hämtade den en vecka senare. Då hade de enligt sin nota bytt läst av felkoder, tändstift,tändledningar,rengjort spjällhuset och mätt bränsle och resttryck.
Bilen gick bra på vägen därifrån och en dag till,sen återkom problemet med att den dippar från det varvtalet jag ligger och kör på ner till ca 900, där den ligger på tomgång nu efter senaste Bilia vändan, och så svarar den inte på gasen överhuvudtaget. Däremot så har inte problemet med att den tjuvstannat kommit tillbaka.
Hade en mekaniker bekant som var förbi en snabbis och lyssnade lite på bilen och tittade under huven. Han upptäckte dock när han lyfte av motorkåpan att tändledningarna inte alls var bytta utan de såg väldigt gamla och slitna ut. Bara det gör ju att man åldras tre år och spräcker några blodkärl av ilska men hela skiten som jag haft med Bilia är en annan historia,det viktigaste för mig är att jag kan få bilen att gå igen!!! NUNUNU!!! Jag vill inte åka tunnelbana mer...ever
Finns det någon som har en spontan tanke eller känner igen problemet? Har noll förtroende för Bilia efter alla sjuka problem som varit(massor som jag inte orkar skriva om nu) och vill inte vända mig tillbaka till dem mer än för att kräva pengarna tillbaka.
Har en v40, -97a, 1.6l motor(bensin,bilen e manuell) som inte går. Jag ska beskriva problemet men tänkte ge lite bakgrund först.
Bilen har gått som en klocka sen 2006 när jag köpte den men efter jag haft den inlämnad på service på Bilia så har det blivit knas ?:-/
Den krånglade lite när jag hämtade den från Bilia men sen efter några dagar så gick bilen överhuvudtaget inte att köra och jag återväde självklart till samma bilia och lämnade in den igen. De hävdar stenhårt att problemet inte kan ha med deras service att göra men gjorde ytterligare service på den (vilket jag fick punga ut 2500kr för). Bilen gick att köra därifrån men två dagar senare så är samma problem tillbaka igen.
Problemet är som följer:
När jag hämtade bilen från Bilia första gången så var tomgången väldigt konstig(låg) och det hände flertalet gånger att bilen dog vid rödljus och andra stopp. Problemet eskalerade och då bilen dog hela tiden man inte låg på med gas så bestämde jag mig för att vända hemåt. På hemvägen så var det som att bilen tappade kontakten med gasen och varvmätaren föll från 2500v till under tusen. Efter det så svarade bilen överhuvudtaget inte på gasen och det hjälpte inte att växla eller dylikt. Noll kontakt med bilen helt enkelt men den var igång som att den stod på tomgång. Fick rulla in till kanten och stänga av bilen. En varningslampa tändes även,den orange-gröna (fel i motorns elektroniska system?)
Stängde av bilen och lät den stå en stund men var tvungen att försöka ta mig från platsen då jag stod väldigt illa till så startade bilen och den gick att köra korta sträckor i taget innan problemet återkom.
Tog mig efter någon dag genom att köra problembilen, dock med back-upp bogseringsfölje, tillbaka till Bilia. Då gick den att köra hela vägen, ca 20min,men den gick inte superbra direkt. Lämnade bilen och hämtade den en vecka senare. Då hade de enligt sin nota bytt läst av felkoder, tändstift,tändledningar,rengjort spjällhuset och mätt bränsle och resttryck.
Bilen gick bra på vägen därifrån och en dag till,sen återkom problemet med att den dippar från det varvtalet jag ligger och kör på ner till ca 900, där den ligger på tomgång nu efter senaste Bilia vändan, och så svarar den inte på gasen överhuvudtaget. Däremot så har inte problemet med att den tjuvstannat kommit tillbaka.
Hade en mekaniker bekant som var förbi en snabbis och lyssnade lite på bilen och tittade under huven. Han upptäckte dock när han lyfte av motorkåpan att tändledningarna inte alls var bytta utan de såg väldigt gamla och slitna ut. Bara det gör ju att man åldras tre år och spräcker några blodkärl av ilska men hela skiten som jag haft med Bilia är en annan historia,det viktigaste för mig är att jag kan få bilen att gå igen!!! NUNUNU!!! Jag vill inte åka tunnelbana mer...ever
Finns det någon som har en spontan tanke eller känner igen problemet? Har noll förtroende för Bilia efter alla sjuka problem som varit(massor som jag inte orkar skriva om nu) och vill inte vända mig tillbaka till dem mer än för att kräva pengarna tillbaka.