Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThereseH
Hjälp mig!

Har en v40, -97a, 1.6l motor(bensin,bilen e manuell) som inte går. Jag ska beskriva problemet men tänkte ge lite bakgrund först.
Bilen har gått som en klocka sen 2006 när jag köpte den men efter jag haft den inlämnad på service på Bilia så har det blivit knas ?:-/
Den krånglade lite när jag hämtade den från Bilia men sen efter några dagar så gick bilen överhuvudtaget inte att köra och jag återväde självklart till samma bilia och lämnade in den igen. De hävdar stenhårt att problemet inte kan ha med deras service att göra men gjorde ytterligare service på den (vilket jag fick punga ut 2500kr för). Bilen gick att köra därifrån men två dagar senare så är samma problem tillbaka igen.

Problemet är som följer:

När jag hämtade bilen från Bilia första gången så var tomgången väldigt konstig(låg) och det hände flertalet gånger att bilen dog vid rödljus och andra stopp. Problemet eskalerade och då bilen dog hela tiden man inte låg på med gas så bestämde jag mig för att vända hemåt. På hemvägen så var det som att bilen tappade kontakten med gasen och varvmätaren föll från 2500v till under tusen. Efter det så svarade bilen överhuvudtaget inte på gasen och det hjälpte inte att växla eller dylikt. Noll kontakt med bilen helt enkelt men den var igång som att den stod på tomgång. Fick rulla in till kanten och stänga av bilen. En varningslampa tändes även,den orange-gröna (fel i motorns elektroniska system?)
Stängde av bilen och lät den stå en stund men var tvungen att försöka ta mig från platsen då jag stod väldigt illa till så startade bilen och den gick att köra korta sträckor i taget innan problemet återkom.

Tog mig efter någon dag genom att köra problembilen, dock med back-upp bogseringsfölje, tillbaka till Bilia. Då gick den att köra hela vägen, ca 20min,men den gick inte superbra direkt. Lämnade bilen och hämtade den en vecka senare. Då hade de enligt sin nota bytt läst av felkoder, tändstift,tändledningar,rengjort spjällhuset och mätt bränsle och resttryck.

Bilen gick bra på vägen därifrån och en dag till,sen återkom problemet med att den dippar från det varvtalet jag ligger och kör på ner till ca 900, där den ligger på tomgång nu efter senaste Bilia vändan, och så svarar den inte på gasen överhuvudtaget. Däremot så har inte problemet med att den tjuvstannat kommit tillbaka.

Hade en mekaniker bekant som var förbi en snabbis och lyssnade lite på bilen och tittade under huven. Han upptäckte dock när han lyfte av motorkåpan att tändledningarna inte alls var bytta utan de såg väldigt gamla och slitna ut. Bara det gör ju att man åldras tre år och spräcker några blodkärl av ilska men hela skiten som jag haft med Bilia är en annan historia,det viktigaste för mig är att jag kan få bilen att gå igen!!! NUNUNU!!! Jag vill inte åka tunnelbana mer...ever

Finns det någon som har en spontan tanke eller känner igen problemet? Har noll förtroende för Bilia efter alla sjuka problem som varit(massor som jag inte orkar skriva om nu) och vill inte vända mig tillbaka till dem mer än för att kräva pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet.
Verkligen inte roligt med sådana fel. Har du felkoderna de läste ut på verkstaden?
Själv har jag tyvärr ingen bra idé.
Men det där med tändkablarna låter illa. Detta hade jag absolut påpekat på verkstaden. Tänk om de inte bytt tändstiften heller. Man hoppas ju att det bara är en miss av mekanikern för annars är det ju riktigt illa.
Förstår att du blir förbannad, men ett tips är att ta de lugnt till en början och inte börja skälla. Brukar gå lättare då. :wink:
Lycka till.
spjällaxelsensorn? glapp där kanske... spraya lite 5-56 eller vd40
jag hade problem med fårrden och då var det som om bilen tappade kraft titt som tätt och ville inte riktigt gå, utan man fick lurvarva upp motorn för att komma nånstans... det var då alltså kontakten till spjällaxelksensorn som tappade kontakt då och då
av Pson99
Hej!

Jag har haft nästan exakt likadana problem med min Volvo S40 2.0 -97.
Dessa problem uppkom efter en motortvätt som jag gjorde på firma (och ångrar!) Jag kunde köra bilen hem från tvätthallen och den fungerade som vanligt, lät den sedan stå några timmar och då började helt plötsligt motorlampan (lambda-symbolen) att lysa. :shock:

Tomgången på bilen pendlade mellan 1500-2000 varv ner till nästan dödläge, upp och ner samt att den rystade och hade sig. Gasen slutade fungera till och från, exempelvis kunde jag kanske gasa upp till 30 Km/h på 2:ans växel och sen slog den ifrån med ett kraftigt ryck. Det var i princip bara en omstart av motorn som fungerade för att komma ifrån platsen igen, för gasen ville knappt svara. Mycket obehagligt att köra i trafik då.

Så mitt tips är att kolla att spjällägesgivaren inte har blivit dålig, i min hade det kommit in fukt och det gick förvisso att läsa av en felkod på denna givare, men man vet ju aldrig. Den har visst en ganska stor betydelse för hur styrenheten uppfattar gaspedalens rörelse och därmed också blandningen till motorn.

Numera fungerar min bil som vanligt igen efter att denna byttes, dock gick det på närmare 1900:- :evil:
Tack för alla svar och tips! Bilen står där den står fortfarande tyvärr,skulle kolla härom dagen hur den mådde men då gick den bara att köra 20 meter sen var de tvärkört,fick putta hem den bitvis. Funkade inte ens att stänga av/starta om som det gjorde förut. Det verkar som att felet har en tendens att triggas igång när det har regnat mycket eller är fuktigt ute om det ger några fler ledtrådar.

Eftersom jag e en riktig bil-nolla så har jag ingen aning om vad en spjällägesgivare är men ska absolut ta reda på det för problemet låter väldigt likt.

Har haft vidare kontakt med Bilia men de säger "det va inte vi!" innan man ens hinner förklara problemet så jag ska vända mig till någon annan verkstad för en 2nd opinion och lämna med all Bilias dokumentation tänkte jag. Sen får man väl vända sig till någon högre chef beroende på vad den andra verkstaden säger för längre än så här verkar det inte gå att komma med de som jag har haft kontakt med. Riktigt dåligt kundbemötande,trist! E absolut inte typen som skriker eller bråkar och har inte varit otrevlig mot dem,känns snarare som det kanske gått någon slags prestige i hela historien.

Men men...har ju fått hosta upp nästan 8000kr redan utan att komma någonvart och har en bil som bara står så det är väl bara till att skrapa fram mer pengar och försöka igen någon annanstans antar jag.

Någon som vet var man kan byta en lykta på en v40,vänster fram till ok pris? Den gick sönder när bilen var inne hos Bilia första gången och går inte att justera längre så bilen går inte igenom besiktningen och har av princip ingen lust att betala dem 2500kr till för att de ska byta den.

Tjipp
Ok,är det svårt att byta den själv? Nu tänker jag inte ge mig på det personligen men tänkte om någon tekniskt lagd person i min omgivning kan pilla dit den. Har Haynes v40 bok i min ägo
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har inte gjort detta själv men tror inte det är något större problem om man brukar skruva lite. Du kan ju kolla hur många skiftnycklar nivån är i Haynes.
Tips. Testa sök i forumet och se om du hittar nåt.
Trist historia, tycker inte du ska ge dig ang. bilia. Har du vänt dig till Allmänna reklamationsnämndens? de kanske kan hjälpa dig att "bråka" med volvo!. Har problemen börjat efter att den varit på bilia så är väl chansen stor att de gjort något fel kan man tycka. Jag kan inte så mycket om bilar, men låter som motorn inte får bränsle som den ska eller att det kommer fel mängd luft. Har du kollat att motorn inte tar in tjuvluft från en trasig vaccum slang eller kanske bilia lyckats dragit ut en vaccumslang?. Hade en ford där det var hål en gummislang som satt till motorn, hade liknade problem som du beskriver hade även fel på min luftmängdmätare, bilen gick skit med dessa fel vägra starta ibland gick upp och ner i vartal osv. Sen som du skrev att de inte byt delar som de borde, kolla även då att de har byt lyftfilter, tändstift, bränslefilter tändkablar. verkar ju vara skojare som jobbar på den verkstan. Hade på samma ford dåliga tändkablar. det gjorde så att bilen tappade kraft och hackade stundtals svarade inte på gasen. Jag kan tänka mig att det som hänt i din bil är inte bara en sak utan säker flera fel tillsammans som ligger till grund för problemet. bilia kan säkert bara leta efter ett fel itaget ser nog inte helheten kanske en tanke bara.

Jag har varit många gånger på mekonomens bilverkstad, har alltid blivit nöjd och fått ett bra bemötande testa där
av Gruber
Hej,
Jag har en s40 -96 som hade exakt samma symptom för några år sen. Det var spjällägesgivaren som var boven den gången.
Jag körde 33 mil med defekt givare, inte roligt kan jag säga, att ligga på motorvägen med helt galen gaspedal. Det gällde att hitta det fungerande gaspådraget och ligga kvar exakt där. Delen kostar 489kr på mekonomen, en liten svart låda med ett vridmotstånd i, styrelektroniken får svåra problem om den glappar eller är nött.
Känns som de på bilia borde vetat detta.
ThereseH skrev:De hävdar stenhårt att problemet inte kan ha med deras service att göra men gjorde ytterligare service på den (vilket jag fick punga ut 2500kr för).
Jag tycker du borde be att få ut felkoderna på bilen, om koderna visar att det är spjällägesgivaren (lambdasondslampan tänds också vid detta fel) så bör de byta den utan kostnad med tanke på den "extra servicen" som du fick betala och som inte hjälpte.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!