Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Majsan65
#287086
Hej
Har en ovanstående bil på g. Tänkte kolla här om det finns hjälp med vad/om man ska tänka på något speciellt med just den modellen ? Fas 2 tex, vad innebär det ? Bilen har gått 17.300 och serviceboken är komplett ifylld.
Tackar på förhand !!
Användarvisningsbild
av Tomas88
#287184
Hej och välkommen till forumet!
Det är nästan exakt som när jag köpte min. Samma modell miltal årsmodell.
Fas 2 är förbättrad på många olika punkter och har lite annorlnda utseénde än fas ett. Vill du veta mer så finns det ett pdf dokument att ladda hem på volvos hemsida. Lite svår att hitta så om du vill kan jag maila den till dig i stället. (PMa din mail så fixar jag det).

Att tänka på är att S/V 40 ibland har lite rostproblem. Titta extra noga runt grillen och som vanligt i nederkant på bilen samt skärmkanterna.
Sen kan jag tipsa om att söka så hittar du nog en del liknande trådar om samma ämne.

PS förtydligade din rubrik.
av Kojje
#287655
Kan också finnas rost inne i tanklocket men på fas2 -01 och framåt är rosten inget större problem så ser det bra ut så är det bara att satsa,pruta och lycka till.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#287662
Kom på en sak till som jag hört skulle vara extra känsligt på just S/V 40. Har själv haft det problemet.
Hjulinställningen. Dålig hjulinställning märks på felaktigt slitna däck.
av Majsan65
#287665
Tack ska ni ha !
Den lilla rost som börjar ge sig till känna är endast längst ner på ena framskärmen, mitt i stänket. Välskött och fräsch inuti så det blir till att pruta å köpa :D
Användarvisningsbild
av titanskruven
#288080
Majsan65 skrev:Tack ska ni ha !
Den lilla rost som börjar ge sig till känna är endast längst ner på ena framskärmen, mitt i stänket. Välskött och fräsch inuti så det blir till att pruta å köpa :D
jojo "enda rosten som gett sig till känna" jag sägar bara som så att börjar du hitta minsta rost redan utanpå bilen, så är det kritiskt viktigt att hissa upp bilen och syna underredet med stark lampa! rost e som cancer! det är oftast jävligt mycket värre än det ser ut först... talar av erfarenhet.. kika längst bak på bilen, upp mot kofångarinfästningen och bakom hjulhusen samt dra fingret mellan innerskärmen och skärmen..
Jag köpte en norrlandsbil, men det första jag gjorde var att spola av underredet ordentligt, samt montera ner draget, och rostskydda bakre delen av underredet ordentligt (och hela dragkroksanordningen, som alltid missas att behandlas ordentligt när dessa eftermonteras)... trots att fas 2 ska ha bättre rostskydd, så anser jag det vara lite för klent baktill på dessa bilar. men då är jag också en rosthatare! allt går att fixa på en bil, men när rosten väl börjar komma, så är det ett helsike att bli av med det.
nej syna bilen riktigt noga undertill och i alla skrymslen. rost? köp en annan bil och slipp framtida huvudvärk!
av Majsan65
#289750
Slippa framtida huvudvärk ? Den lär nog komma så småningom ändå.. Har tittat på ett flertal och inte sett någon helt rostfri. Hittade ingen mer rost eller annat som drog ner betyget nämnvärt så jag har köpt och är nöjd. Vilket är huvudsaken =) Tack igen för råden !!

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.