Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan tipsa en hjälplös bilägare som mig! :D

Jag befann mig på landväg när fläkten helt plötsligt började flåsa (blåsa) högljutt, helt oprovocerat. Därefter går det inte att reglera fläktens hastighet och med auto påslaget beter den sig konstigt. :(

Jag har kommit fram till följande:

1. Med fläkten satt på "auto" och temperatur på lägsta så flåsar den kallt. Alltså fungerar AC:n
2. Med fläkten satt på "auto" och temperatur på högsta så flåsar den varmt.
3. Med fläkten satt på "auto" och temperator i mitten (ca 23 grader) så får jag intrycket av att den växlar mellan varmt och kallt, men den flåsar fortfarande. Normalt ska den juh dämpa sig när önskad temperatur är uppnådd.
4. Med fläkten satt på 0 minskar luftflödet något, men fläkten står inte i närheten av still. Eftersom AC:n bara är påkopplad i autoläget kyls inte bilen ner något nu.
5. Det spelar ingen roll var jag väljer att luften ska komma ut. Dvs mittenreglaget påverkar inte fläktens underliga beteende.
6. När jag blockade alla vägar ut för luften (genom att dra i reglagen) i några sekunder och sedan släppte dämpades luftflödet en aning för en stund.

Vad ska jag göra? Tacksam för alla tips!

Mvh

/ Henrik
Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]

Skrev du dom också? https://instrument[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]