Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WighDiesel
Har bytt till sommardäck och satt på ett bra nyligen inköpta (iofs beg.) 17-tummare med splitternya sulor och enligt killen på däckverkstan finns den inte fel på fälgarna.

MEN när jag monterar dem så funkar de super fram men inte bak. Det som att fälgen inte sluter helt tätt mot plattan som hjulbultarna sitter i, vilket reuslterar i att det ser ut om att däcken håller på att ramla av när jag köra med det. Muttarna går inte att dra mer, inte på något villkors vis. Vad kan det vara som spökar?

Bilen är en S40, 2.0 - 97.
Användarvisningsbild
av CarMan
är hålet i fälgen s centrum förlitet / inte lika stort hela vägen, så kan fälgen bottna o inte nå bromsskivan
av WighDiesel
Ahh, tänkte inte på för små ål, bara för stora. Men med centrumhålet är det inga problem.
Kan det vara hjulmuttrarna som spökar? SKulle det kanske kunna hjälpa med spacers? (bara lite 3-5 mm).
Känns som att det borde vara samma problem både fram och bak men icke.
Om jag byter plats på fram och bakfälgarna uppstår problemet igen med den nya fälgen bak men försvinner fram (med den fälg som krånglade bak nyss).
Användarvisningsbild
av CarMan
jag förstår faktiskt inte vad du menar.

kan du beskriva vad dom funkar o vad som inte funkar, gärna en bild också
Användarvisningsbild
av vetten
Egentligen är centrumhålets storlek ointressant om du har koniska bultar och drar åt dom på rätt sätt eftersom dom centrerar sej själv då :D
Jag har kört i alla år med att bara bultmönstret funkar och det är bultar med koniska skallar så funkar det och det har det gjort för mej ?:-/
av WighDiesel
MEn det är inte centreringen som är problemet utan att fälgen inte ligger tätt emot bromsskivan hela vägen runt, det ser mao ut som att fälgen skulle vara skev men ä rinte det enligt däckverkstan.
Ska fixa bild under dagen.
av Xotica
WighDiesel skrev:Vetten: Vad menar du med att dra rätt - det är väl vanlig korsdragning som gäller eller finns det något annat knep?
Han menade nog korsdragning skulle jag tro.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]