eccy243 skrev:Vad jiddrar du i? Volvo kör helsyntet om du så kommer in och vill ha oljan bytt i en Amazon! Om Volvo ska byta olja till nån halvsyntet så måste kunden aktivt begära det. Oavsett vad det är för bil.
Finns inget som heter halvsyntet det heter delsyntet och vet man något om motorer så borde man veta att man inte skall köra någon helsyntet i en gammal amazon då gamla motorer kan börja läcka olja lite överallt pga den låga viskositeten och att sådana gamla motorer ej är byggda för helsyntet.Min far har bara varit bilmek på volvos tjänstebil verkstad dom sista 25 åren så han borde veta.
Helsyntet oljor är framför allt för motorer som går hårt och är högvarviga eller överladdade.
Det är roligt att se att folk tror att helsyntet är någon mirakelolja då delsyntet gör jobbet minst lika bra i nästan alla motorer i vardagsbilar.
Ringde för skoj skull den lokala volvohandlarn där jag bor och frågade vad för olja jag skulle få i min 945 ltt om jag lämnade in den för service castrol delsyntet 10w-40 men jag kunde få helsyntet om jag ville,jag frågade varför jag skulle ha helsyntet och svaret blev "en del vill ju bara ha helsyntet nu för tiden men i den bilen spelar det ju ingen roll igentligen".
Så jiddrar jag så är det väl så att volvo jobbar annorlunda där du bor.