Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s40mannen
Tjenare.

När jag öppnade motorhuven idag för att kolla mängden kylarvatten etc så fick jag se en märklig sak. Fram på kylaren så sitter det 2 st fläktar.

Brukar det vara dubbla? Har de båda olika funktioner?

Märkte även att den vänstra (om man står i bilens färdriktning) fläktens själva "propeller" eller ja, bladen hängde lös på själva motorn. Detta kan inte vara så bra ajaj.

Det konstiga är att motorn går upp till normal temp (mitten av tempmätaren) och stannar där trots att man gasar på för fullt eller står stilla på tomgång. ACn fungerar även den hur bra som helst.

Vad tror ni att det är för typ av fläktar jag har? och vad har den vänstra för funktion?

Mvh
Simon
Användarvisningsbild
av s40mannen
Jag fortsätter lite i den här tråden.

Här har ni tre bilder:

Bild 1:
Bild

Bild 2:
Bild

Bild 3:
Bild

Ni som har en S40 2.0T Fas II, ser eran vänstra fläkt ut som på bild nr 1?
Om den gör det, är det den som startar för er när motorn blir varm? eller är det den andra?

Som ni ser på bild 2 så har själva rotorbladet lossnat. Hur monteras denna? Är det bara en mutter på andra sidan?

På bild nr 3, vad är det för typ av kontakt? har googlat och kollat i Haynesboken men har inte blivit nå klokare. Återigen, ni som har en S40 2.0T Fas II får jättegärna gå ut och kolla i era bilar och se om denna hänger löst i era bilar som i min. Om inte, var sitter den fast nånstans? (denna pryl är ihopkopplad med fläkten på bild nr 1 en bit ner.

Ringde till Bilia och snackade lite, ny rotor+motor (bladet+fläkten) skulle gå på 1090kr+2045kr suck :???:

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle kunna kolla. Har en S40 2,0T 2001a
Kontakten du undrade över. Sitter den på den vänstra fläkten? Alltså vänster sida när du sitter i bilen?
Användarvisningsbild
av Tomas88
s40mannen skrev:Jag fortsätter lite i den här tråden.
Ni som har en S40 2.0T Fas II, ser eran vänstra fläkt ut som på bild nr 1?
Om den gör det, är det den som startar för er när motorn blir varm? eller är det den andra?
Ja så ser min också ut och ja jag tror det är den som startar i första hand.
Som ni ser på bild 2 så har själva rotorbladet lossnat. Hur monteras denna? Är det bara en mutter på andra sidan?
Vet ej. Försökte känna men får inte in handen mellan kylaren och fläkten
På bild nr 3, vad är det för typ av kontakt? har googlat och kollat i Haynesboken men har inte blivit nå klokare. Återigen, ni som har en S40 2.0T Fas II får jättegärna gå ut och kolla i era bilar och se om denna hänger löst i era bilar som i min. Om inte, var sitter den fast nånstans? (denna pryl är ihopkopplad med fläkten på bild nr 1 en bit ner.
Hittade ingen sådan kontakt. Men har inte kollat så noga ännu. Är det bara denna som går från fläkten på din bil?
Användarvisningsbild
av s40mannen
Okej tack för svaren. :)

Har du lust att köra bilen varm sen öppna huven och se om det är denna som startar i första hand, den vänstra alltså?

som man ser det uppifrån så kan man tänka sig en Y-koppling. en kabel går in som sedan delar sig, en fortsätter till den vänstra fläkten och en annan till den där konstiga kontakten.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bytte lambdasond på bilen idag och startade då bilen utan dess kontakt ikopplad. Då startade den vänstra fläkten och gick med full styrka. (Antagligen som någon säkerhetsåtgärd). Men detta tyder ju också på att det är den som startar först.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Aha okej, ja då fungerar inte min huvudfläkt...ajajaj. Endast AC fläkten som troligen kyler en liten del av ord. kylaren vilket gör att den inte överhettas. Känns dock rätt akut att fixa till den vänstra fläkten. Framför allt nu mot sommaren.

Tack för att du tog dig tiden att kolla upp det!

Mvh
Simon

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]