Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DeGe
Hejsan ska som skrivet köpa mig en 2,0T -99 troligtvis, Var idag och provkörde en.
Men jag har lite funderingar, Det är ju tyvärr lite rost på vissa ställen och ett ställe är
på taket under listen vid vindrutan, är det lätt att fixa eller behöver man ta bort hela
vindrutan? Sen när den gick på tomgång så hörde man något typ klickljud/skrap
emellanåt kan det vara nått med ECCn?
Och hur långt håller turbon?

//Dennis
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet.
S/V 40 är ju tyvärr lite mer rostkänsliga än övriga Volvos.
Rost under listen vid rutan låter inte helt lätt att fixa. Visserligen svårt att säga när man inte har en bild på det men jag skulle nog tippa att du måste ta bort rutan för att kunna fixa det bra.
Klick/skrapljudet är troligtvis ECCn och helt normalt.

Hur långt turbon håller? Hur långt är ett snöre? :wink:
Nej skämt å sido. Det beror helt och hållet på hur bilen används.
Är ju en viss skillnad på om man servar bilen var 3000ende mil och fullgasaccelererar med kall motor eller om man kör med 1000 mils intevaller på servicarna och kör lugnt och försikigt. Går alltså inte att svara på.
Jag har dock inte hört talas om att turbon skulle vara extra känsligt på dessa modeller eller nåt sånt.
Min bil har gått 19500 mil och där håller turbon fortfarande.
av DeGe
Tackar så mycket :)
Okej då var det lite som jag trodde med ECCn. Jo och rost är nog nästan oundvikligt i prisklassen jag ligger :P det vid rutan verkar bara vara ytligt, lite bubbligt upp till ca 5-10 mm ovanför listen, Ingen som vet hur den listen sitter?
Något annat jag försökt ta reda på är en den sak som sitter i mittkonsolen ovanför stereon, typ en knapp och en ratt på..lyckades hitta en manual men den är på polska :S

//Dennis
Användarvisningsbild
av Tomas88
Lite ovanligt ställe att få rost på måste jag säga. Problemet med sådana rostfläckar är att de brukar vara större än de först ser ut. Vilket man märker när man börjar slipa.
Ett annat vanligt rostställe är vid grillen. Sen är det ju det vanliga med skärmkanter osv men det kanske du känner till.
Vet tyvärr inte hur listen är fastsatt.
Knappen du syftar på är inget jag känner igen. Men jag har ju i och för sig en fas 2.
I vilken prisklass kollar du?
Användarvisningsbild
av vetten
NEJ!!! Det ska inte behöva vara rost på en -99, jag tycker att det tyder på en del misskötsel av bilen. Jag har själv en -98 som är helt orostig så att hitta en som inte är rostig måste vara "Prio 1" att den kanske gått 20000 mil behöver inte betyda att bilen är förlorad utan om den har en ok stämplad och skött service väger tyngre. Men köp inte en som börjat rosta ?:-/
Användarvisningsbild
av Demppa
DeGe skrev:Tackar så mycket :)
Okej då var det lite som jag trodde med ECCn. Jo och rost är nog nästan oundvikligt i prisklassen jag ligger :P det vid rutan verkar bara vara ytligt, lite bubbligt upp till ca 5-10 mm ovanför listen, Ingen som vet hur den listen sitter?
Något annat jag försökt ta reda på är en den sak som sitter i mittkonsolen ovanför stereon, typ en knapp och en ratt på..lyckades hitta en manual men den är på polska :S

//Dennis

Kanske det är färddatorn du menar? :roll:
av DeGe
Kollar på bilar som ligger mellan 20 och 30.000,som student har jag inget annat val :)
Svårt att hitta ett mellanläge, antingen har dom gått ganska långt (närmre 30k mil)
eller runt 20k mil fast då med lite rost
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det jag kan råda dig till är att åka och kolla på många bilar innan du bestämmer dig.
Aldrig bra att stressa med bilköp. Sen är det ju roligt att provköra lite olika :D :wink:
av christer.d
Jo där håller jag med tomas alldrig stressa med bilköp rätt som det är dyker det upp en drömbil
som man köper till rätt pris och miltal och ser bra ut.
sen är det ju kul att prova lite bilar 8)

Skrev du dom också? https://instrument[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]