Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjabba!

Idag har jag bytt alla mina fjädrar runt om och krängningshämmarstaget på ena sidan fram var jättedålig och jag hade ett helsike att få bort muttern så jag vet inte om den var riktigt åtsatt...ska beställa nya iallafall. allt är draget med moment runt om så inget sitter dåligt förutom kanske staget.....men..Till saken är att jag har nu fått ett klonkande metalliskt ljud när jag kör över fartbula eller gupp då bilen typ niger mer än ett vanlig än ett vanlig ojämt underlag om ni förstår. Då undrar jag över om staget kan vara orsaken till ljudet??? Hade inte ljudet där innan :(
Ljudmässigt bidrar staget ganska starkt, främst vid dåligt vägunderlag.

Svärfar körde med staget som går mellan hjulen helt av några mil, han tyckte att den blev lite svajjig. Det är väl kanske inte att rekomendera... Är de dåliga så bör de ju bytas, men de är kanske inte en direkt fara att bruka bilen.
Är till 99,99% staget som gör att det låter, kostar 450 kr ny på bilia, 370 på mekonomen tror jag.
Jag hade samma sak på min, bytte och det blev helt tyst.

Håller du emot med en insexnyckel i skruven(dvs på den del där muttern skruvas på) när du ska skruva av muttern?
Om inte så lär du inte få loss den, hela snurrar annars.
Tar ca 20 min att byta, på med lite smörjmedel först bara.

Lycka till.
Måste bara skriva...har nu bytt krängingshämmarstagen och det vart inte det minsta bättre :(
undra ja om något vart å jobba i nå annat läge då jag bytte fjädrar.kan ha blivit lite högre efter bytet... men staget som går mellan dom hära krängningshämmarstagen vad heter den? för när krängningsstaget var bort taget så glappade denna långa stång i bussningen ganska mycket...det ska den väl inte göra?
V40RMannen skrev:Måste bara skriva...har nu bytt krängingshämmarstagen och det vart inte det minsta bättre :(
undra ja om något vart å jobba i nå annat läge då jag bytte fjädrar.kan ha blivit lite högre efter bytet... men staget som går mellan dom hära krängningshämmarstagen vad heter den? för när krängningsstaget var bort taget så glappade denna långa stång i bussningen ganska mycket...det ska den väl inte göra?

det heter väl krängningshämmare va? :D

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]