Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elhae
Hej!
Behöver lite hjälp som nybliven Volvoägare.
Har en S40 2,0T -01 FAS2. Den rycker vid gaspådrag. lugn acc går den hur fint som helst. snabb acc rycker och känns som den går ner på 3 cyl just då?? enligt ett kvitto jag hittat i bilen är den chippad steg ett till 210 hk 330 NM . Vad ska man ha för stift till chippad 2,0T? Tänkte börja med o byta dessa o se .
av biggi_bigan
Jag har ett liknande fel på min bil som har steg 3 trimning av SCT, vilken firma är det som har trimmat din?

Anledningen varför jag undrar är för att jag har haft inne min bil på diagnoskoll nu 2 ggr hos olika firmor dock ej volvo men det borde kvitta men dom kan inte hitta ett fel och tror att det tyvärr är något som störs av trimningen! Men om du finner ett fel på din vill du vänligen ange det så man kanske kan luska för jag har bytat LMM samt stift men inget av det än så länge snart måste man väll byta tändspolarna eller kablarna eller tändmodulen finns ju dom 3 som "kunniga" säger det kan vara...

Har du även haft problem med svajande tomgång något typ att den tappar på 1 cyl o sen går tillbaka igen??

MVH Johan

Volvo V40 2.0T -00
av elhae
Hej!
Jag har bara hittat ett kvitto från nån verkstad ner i Uddevalla trakten måste kolla med dom om dom vet märke.
Ska byta stift idag om jag hinner och återkommer efter det om hur det gått.
Har inga problem vid tomgång eller vid lugn acc bara vid lite hårdare acc.
Tar även jag tacksamt emot fler tips o idéer.
av elhae
Efter lite om o men så är stiften bytta till Bosch Platina. Det är ju minst sagt "lite" trångt för tändstiftsnyckeln men Biltemas 16mm passade!! Tack för det.
De gamla stiften var så totalslut så jag är förvånad över att bilen överhuvudtaget startat...
Med dom nya i går bilen hur bra som helst o inga som helst ryck!!
Där var felet på min kul när det är lätt åtgärdat nån gång!
Tack för hjälpen!
Höll på o glömma chipet kommer från Autotech i Trollhättan.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Kul att det löste sig! Jo min bil är också chippad i Trollhättan med steg 3. :)

Varför det är viktigt att köra med Platina är just pga att dessa stift tål högre värme.
Om du kör på vanliga standardstift så kommer stiften förmodligen ge vika och då kan bilen ta ordentlig skada.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]