Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df55
Då var det dags för mig att köpa min första bil :D Jag fastnade ganska omgående för Volvo V40, men har svårt att bestämma mig vilken motor jag ska ha.

Av bensinvarianterna ska det tydligen finnas: 1,6l 1,8l 2,0l och 2,0t, rätta mig om jag har fel. Ekonomin är väl viktigast för mig, bilen ska vara bränslesnål och skatten relativt billig. Trodde själv att 1,6l skulle vara billigast i drift, men har läst på flertal ställen att man kan köra en 2,0l minst lika billigt. Vad tycker ni ? Skriv gärna hur mycket er V40 drar. Tror nog att jag kommer att köra ganska bränslesnålt efter allt tjat om EcoDriving :P

Tack på förhand

// Daniel
av Kojje
Skatten skiljer inte många kronor mellan bilarna hade personligen valt en 2.0T då det är en stabil motor samt att du får en riktig volvo växellåda i bilen som ej finns till dom mindre motorerna.Kör man försiktigt bör förbrukningen landa på 0.75-0.85/mil körde min gamla bil v40 2.0T (trimmad till 255hk) göteborg-sälen ca 50 mil full packning och 3 st i bilen på 0.67/mil men den låg på 0.85/mil blandad körning annars.Välj bort 1.8i (mitsubishi motor)då detta är en motor som kan krångla en del det finns en som bara heter 1.8 och det är en volvomotor som alla dom andra.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle absolut välja en 2,0T Fas 2 för då kan man köra både hyfsat ekonomiskt och ändå ha lite roligt ibland.
av df55
Tackar för svaren. Jo, GDI motorn har jag blivit varnad för och Fas 2 ska det också vara. Riktigt svårt val det här. Känns som att 1,6 är för klen, så den faller nog bort. Det står mellan 1,8 2,0 2,0t nu då. Någon som vet hur mycket förbrukningen skiljer sig mellan dessa tre ?

Läste på Volvos hemsida att 2,0t ska ha en snålare motor än 2,0 om jag uppfattat det korrekt. Kan det stämma ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
De bensinare som finns:
1,6
1,8
1,8i
2,0
2,0T
T4
Har själv en 2,0T (på min S40) som jag mycket nöjd med hittills. Den går köra snålt om man vill. Jag kör ganska mycket landsväg och ligger oftast på 0,73-0,8 l/mil.
Jag tror att 2,0T kan vara snålare om man inte gasar för mycket. Kör man mer aggresivt och gasar mer så tror jag 2,0 blir snålare. Men har inte haft någon 2,0 så jag vet egentligen inte.
av Kojje
2.0T är snålare än 2.0 om man nu inte har tung högerfot och låter turbon jobba mycket för då springer snart förbrukningen upp..
av christer.d
det är tungt att alltid läsa när någon frågar om modeller att köpa v40 eller s40
då kommer 2.0t alltid fram
har själv en v40 1.6 jag tycker den drar bra i axx och toppfart runt 200km
och visst är det en renault låda på den men jag ser inget hinder med det

som kojje skrev
av Kojje ons 08 apr 11:18:37

personligen valt en 2.0T då det är en stabil motor samt att du får en riktig volvo växellåda i bilen som ej finns till dom mindre motorerna.
av df55
Det lutar nog åt en V40 2,0t just nu, men allt kan ju ändras :P

Hur mycket drar din 1,6 Christer ?
av christer.d
min v40 1,6-00
drar runt 0,6-0.8 beror på kör sätt
mitt råd är provkör gärna en 1,6 eller 1,8 så känner du själv
men ska man ha fart och extra drag då ska man köpa 2.0t
lycka till
av robin83
har ägt en t4a min morbor har en 2.0 och jag kör en 2.0t som jag föredrar. ännu bättre med chippet :twisted:

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]