Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kortfattat:

jag har fått infon över telefon

s40 som det "forsar" olja ur, under bilen "mitt i" så koppling och broms funkar inte längre på grund av det.

finns det någonchans att det är ett enjkelt fel typ en slang eller något? bilen står 35 mil här ifrån så jag kan inte "springa" ut och kolla

om jag vill få hem bilen så måste jag veta om jag skall fixa släp eller om det kan va värt att åka 35 mil för att kolla om det är en slang men då vill jag ju ha oddsen för att det är en enklare "på platsen reparation"

går ju inte att bogsera 35 mil utan broms men jag funderar om det är "kopplingsdelen" som läcker kan man då plugga och fylla på vätska så man har bromsar för att kunna bogsera?

när det fylldes på olja och bromsade så "spruta" det olja detta tyder väl på att det är en bromsslang?
Senast redigerad av 1 Stefan1, redigerad totalt 0 gånger.
Svårt att säga, men är det inte billigare att få bilen till en verkstad nära bilen för att fixa saken?

70 mil med släpkärra kostar både tid och pengar...
Men finns det ingen på plats som kan kolla lite. Någon måste ju kört bilen.
Låter ju som ett bromsrör/slang. Tyvärr så vet jag inget "vanligt fel" som brukar orsaka detta.

Motor och årsmodell.
jag tror ju själv att det är ett bromsrör eller en slang men det kan ju vara värre, men det är väl samma skit med alla dessa bilar att nipplar och sånt sitter som berget och att stå med en bil med trasig slang eller rör på en dålig plats känns ju inte bra, får nog bli så att jag "tar vägen förbi" i kväll och konstaterar fel för att sedan imorgon ta itu med den.
det läcker från slavcylindern (tror det är den all min forskning tyder på att den heter slavcylinder) jag fyllde på upp över röret i kärlet och tryckte ner kopplingen och då börja det bli motstånd men det "forsar ut olja" från under "damasken" över cylindern

är det cylindern som är trasig då eller kan det vara något annat "innanför" cylindern ändå?

för det så ju lätt ut att komma åt den och är det lätt att byta kan jag ju göra det på plats. vad behövs för verktyg?

sedan luftning, funkar ett sådant där kit?

har kollat vart jag skulle kunna köpa en sådan här slavcylinder men inte hittat något? malmöbroms snackades det om någonannanstans men jag skulle behöva den imorgon (om det nu visar sig med er expertis att det är den som är problemet.

jag kommer åka mellan dalarna och stockholm imorgon så det är ju bra om det finns i de trakterna.
Hej!

Är det slavcylindern så får man riva växellåda och lyfta motorn men om det skulle vara huvudkopplingscylindern så går det göra på plats. Svårt att förklara hur man gör det. inföskaffa en haynes och kolla där.

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]