Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena...

Ja som rubriken lyder, Små ryck eller hack, att bilen inte accelererar riktigt jämt, precis när turbon börjar ladda uppkommer de små rycken, sen när man ligger på en 4000 varv och uppåt accar den jämt och utan ryck.

Jag har en V40 T4

Min pappa har en V70 T5, det är nästan exakt samma symptom på den, så jag tänkte om det va något "vanligt" fel på volvos turbomotorer, som jag har förstått det så är T4an en T5-motor men man har kapat bort sista cylindern bara dessutom, så borde finnas likheter.

mvh
johannes
Tack för tipset!

Idag kändes det som att de här små hacken/rycken kunde komma lite närsom helst under acceleration från ca 3000varv upp till ja när man nu slutar, 6000 eller nått. Men du tror fortfarande på samma felkälla ?

/johannes
Jag har ingen turbo och endast 122hkr.Vid acceleration så kan jag mycket tydligt känna "rycket" när "styrenheten" kopplar bort ac-kompressorn för att ge motorn alla resurser vid tex en omkörning. Har frågat min serviceman om detta och fått beskedet att det är helt normalt. Tror nu kanske inte att det är ditt problem, men om ac:n av någon anledning inte vet om om den skall vara på eller av så kan det ju kännas lite ryckigt.
/peterj
Det lutar mer åt tändmodulen. Det är tyvärr en hyfsat förekommande problem på T4-modellen. Kännetecknet är just hack i accelerationen. Men du kan ju alltid testa att spruta lite startgas runt anslutningar, stiger varvtalet temporärt så har du förmodligen en läcka där du sprutade.

Har du petat någon på laddtrycket själv?
Tack för tipsen!
Jag hade ju ett problem innan som visade sig genom extremt täta/fina hack ja jag tror det rörde sig om att den gick på 3 cylindrar snarare än att det va hack/ryck för det va konstant och väldigt tätt, det visade sig vara tändspolen för 1an och 4an som va kass, vet inte om det va signalen på 1an eller 4an men byte av den resulterade iaf i att problemet försvann,
Men nu är det som sagt lite slumpvis förekommande men sjukt irriterande. Ska kolla på stiften då kanske, de är visserligen bytte precis enligt serviceintervall men kanske ändå kan spöka till det. Tändmodul har jag hört tips om också, vet ni om det är lätt att byta själv, tror ni den är svår att hitta beg till en T4? får undersöka laga lite...

mvh
johannes

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]