Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en V40 2.0T som stått avställd under vintern.
När jag skulle starta den häromdan var den svårstartad. Detta är ju förståligt. Men när den väl startade lyste "Fel i motorns elektroniska system" lampan (lambdasond emblemet). När jag stängde av motorn fortsatte fläkten gå även om jag tog ur nyckeln. Var tvungen att koppla ur batteriet.
Min teori är att den stått för länge med gammal bensin i. (tankade kort tid innan avställningen).
Har hört att S40/V40 kan vara kännsliga för sådant.
Vad kan jag göra åt saken? Har ni några andra teorier.

Vore mycket tacksam för ett svar!

Mvh, Stephan
Tjena...

Grabben här hemma har en s40 som hadde LIKNANDE problem, fläkten gick en lång lång stund efter att man hadde stängt av bilen,svårstartad,bluddrade mm.
han byte luftmassemätaren, sen gick den klockrent igen.
prova att koppla ur den och se vad som händer

H.Ove
Att gammal bensin skulle kunna göra att fläkten går så låter konstigt.
Eftersom fläkten går så kanske bilen fått för sig att motorn är väldigt varm och det skulle i så fall kunna vara tempgivaren som är kass.

Jag råder dig till att läsa ut felkoder. Visst det kostar en del att låta Volvo göra detta om du inte har möjlighet att göra det själ eller känner någon med en felkodsläsare.
Men det kan kosta betydligt mer att börja byta saker på ren chans.
Men det är klart känner du en med en lika dan bil kan ni ju alltid testa byta LMM.

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]