Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robin83
Jag har en volvo v40 2.0t från år 2004 som jag funderar på att chippa. Har dock läst runt lite och tydligen är kolvarna rätt klena på 2.0t fas2. Jag har ju ingen lust med ett haveri liksom.

Dessutom är det ju annan koppling på 2.0t jämfört med t4an. Är det överdimensionering av t4an eller håller inte kopplingen i 2.0t för 200hk?

Kan någon kunnigare än jag förklara lite?

mvh Robin
Användarvisningsbild
av Fisch
Din körstil avgör om bilen kommer klara sig i längden eller inte. Vet du att bilen kommer att gå hårt och ofta så kan det ju vara lämpligt att göra ytterligare modifieringar. Kopplingen ska klara den extra kraften utan problem. Tror inte kolvarna ska skapa bekymmer för dig, men det beror somsagt på hur du tänker köra och hur ofta.
av Martin
Hej. Allt beror på hur du kommer köra med bilen, även orignal bilar har rasat. Steg1 fungerar utan nämnvärt större risk. Kopplngen ska inte vara ngt problem för den effekten. Mvh
av robin83
Hej igen!

Jag kör ju inte som en blådåre, med elle rutan chipp. Är intresserad av en lite piggare bil helt enkelt. Lite bättre omkörningsmöjligheter, lite mera drag på påfarterna. Kul att gasa lite på e4an. Är inte typen som kör till rödmärket och kastar i växlarna gång på gång...Men om jag chippar den är det ju klart att jag gasar lite :D
av Kojje
ubbee skrev:Lånar tråden: Vad tror ni om BSR steg 3? 259 hk 383nm, blir det för mycket om resten av delarna är orginal? Jag har en T4 -99
Nej det funkar fin fint bara att köra på......

Robin83:Jag har en volvo v40 2.0t från år 2004 som jag funderar på att chippa. Har dock läst runt lite och tydligen är kolvarna rätt klena på 2.0t fas2. Jag har ju ingen lust med ett haveri liksom.

Dessutom är det ju annan koppling på 2.0t jämfört med t4an. Är det överdimensionering av t4an eller håller inte kopplingen i 2.0t för 200hk?

Kan någon kunnigare än jag förklara lite?

mvh Robin

Ring inte volvo och fråga dom vet ändå inget vettigt vänd dig till din närmaste välkända volvo trimmare eller ring till ex. Autotech,BSR eller motsvarande så får du ett vettigt svar men det är sant som du säger att 2.0T fas 2 tyvärr har lite klenare kolvar steg 1 (chip) bör dock inte vara några problem.
Edit:kopplingen bör klara 200hk utan problem körde detta på min v40 2.0T när jag hade steg 2 utan några som helst problem men när det sedan blev steg 4 så slirade den duktigt och jag fick byta koppling.
Senast redigerad av 1 Kojje, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
robin83 skrev:Hej igen!

Jag kör ju inte som en blådåre, med elle rutan chipp. Är intresserad av en lite piggare bil helt enkelt. Lite bättre omkörningsmöjligheter, lite mera drag på påfarterna. Kul att gasa lite på e4an. Är inte typen som kör till rödmärket och kastar i växlarna gång på gång...Men om jag chippar den är det ju klart att jag gasar lite :D
Hehe ja det ska ju kunna gå fort när det passar :P
av robin83
Hej igen!

Kunde inte låta bli, blev ett chip hos bsr igår :lol:

Skillnaden är rätt stor, större än jag trodde. Bilen känns lättare och det skjutsar på duktigt!

Värt varenda krona!

\R

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]