Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Fick en "hint" på besiktningen att bromsslangarna fram måste bytas innan nästa besiktning (om ett år).

Vad måste jag tänka på vid detta byte?
Hur kan jag hindra bromsvätska från att rinna ut och vilka delar av systemet måste luftas när jag är klar? måste jag lufta alla fyra oken?

/Mattias
Sätt en bräda mellan stolen och bromspedalen så du trycker ner den lite -behövs inte så mycket. Då rinner det inte ut nåt när du lossar slangen. Börja med att lossa luftnippeln, dels för att släppa ut trycket som blir när du trycker ner pedalen, och för att vara säker på att den lossar. Det är ju inte så kul att stå med en fastrostad luftnippel när du har bytt slang.

På med lite rostolja på skarven, knacka runt om utanpå gängan med en större hammare bakom som mothåll. Det brukar släppa ganska lätt med lite sån massage. Men använd en bromsrörsnyckel, "öppen ringnyckel" så du inte drar nippel rund.

Du behöver bara lufta oket där du har bytt slang om du gör så här, brukar vara ganska lätt eftersom det bara är luften i slangen som ska ut.
Tack för tipset!

Ska fixa detta till helgen, när sommarsulorna åker på!

Återkommer med rapport på hur det gick...
Det är en fråga som bara du kan svara på..

är det bara någon hundralapp skillnad så tycker jag inte det. men t.ex avgassystem som oftast skiljer 2000-5000kr så kan man ju tänka efter..

Sen tycker jag att säkerheten går först, alltså: om en bromsslang går sönder under färd har du stora problem..

Du måste också tänka på hur mycket jobb det är vid bytet.
exempel: bromsbelägg, Lätta att byta. biltemas håller med största sannolikhet inte lika länge som "original" men är lätta att byta så ett extra byte tjänar du på..
absolutjoxs skrev:exempel: bromsbelägg, Lätta att byta. biltemas håller med största sannolikhet inte lika länge som "original" men är lätta att byta så ett extra byte tjänar du på..
Okej. Vad grundar du det på? Har du egna erfarenheter? Har själv inte testat Biltemas belägg så jag vet inte.

Eller om jag skall vara lite vitsig. Vad har du för belägg för att volovos bromsbelägg håller längre än Biltemas. :wink:
säkerhetsdetaljer som bromsar ska man inte snåla in på.....gå till volvo och köp dina slangar..Då får du personlig service och kan fråga om clips och såna saker...
Tomas88 skrev:
absolutjoxs skrev:exempel: bromsbelägg, Lätta att byta. biltemas håller med största sannolikhet inte lika länge som "original" men är lätta att byta så ett extra byte tjänar du på..
Okej. Vad grundar du det på? Har du egna erfarenheter? Har själv inte testat Biltemas belägg så jag vet inte.

Eller om jag skall vara lite vitsig. Vad har du för belägg för att volovos bromsbelägg håller längre än Biltemas. :wink:
jag vet.. bromsbeläggen var ett dåligt exempel..
Jag vill påstå att jag är lite av ett proffs när det gäller byta bromsar. :) hade en gammal mazda innan jag köpte volvon och den ÅT bromsar. Oket hade rostat fast i sin glidning sidleds (trotts att jag slipa, smörjde, slipade och smörjde igen), resultatet av det blev att det vara bara belägget på själva tryckcylinderns sidan som slets, dessutom bara framdelen.
Slitaget på belägget blev för mycket och det slet bokstavligen belägget i bitar. detta hände både med orginal och biltema. jag fick byta med ca 4-6veckors mellanrum.

Nu kom jag av mig, men det jag menade var att om det inte är för jobbigt att byta så kan det vara värt att köpa det billigare och eventuellt lite sämre alternativet.

Brukar oftast köpa saker på mekonomen. kunnig personal och delar som ska motsvara orginal. Oftast bättre lagerhållning och bättre priser.
Volvo kan ibland ta hutlösa priser.
kollat priser nu för bromsslang:
volvo 156:-
mekonomen: 160:-
Biltema: 109:-

det blir original...

Stabilisatorstagen som jag ska byta är dock en annan historia. där ville volvo ha över 700 (undrar just om det var rätt del) medan biltema tar 160. ddet blir inte original:)
Har nu bytt bromsslangarna och det var faktiskt värt att köpa original på grund av 2 saker.

1. originalslangen var förstärkt med en stål-fjäder runt slangen
2. På volvo skickade de med 2 brickor till varje slang som behövde bytas i samband med slangbytet. hade aldrig tänkt på det annars...

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]