Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sleipner666
Hej,
Jag har en V40 T4 -98 och jag har ett litet problem.
När jag startar och kör en sträcka som är mer än 1,5mil och stannar till vid tex. rödljus, pakering mm. så luktar det något som mer påminner om bränt gummi.
Stänger jag av bilen så försvinner lukten ganska omedelbart.
Har man kört en sträcka på typ 3-5 mil och stannar bilen för att handla, tanka och startar bilen igen så luktar det inte (inte lika mycket ialla fall)
Jag har verkligen försökt att lokalisera vart det skulle kunna lukta men inte lyckats hitta källan.

Jag har känt på däck och fälgar och dom är generellt svala så bromsarna kan jag utesluta.

Börjar misstänka turbon/motorn men är det någon som har en idé?
Iövrigt en bra och problemfri bil.

//Jonas
av kire1111
Det är inte så att du har hål i avgassystemet så att det läcker in avgaser, borde inte lukta bräntgummi men värt att kolla. Sen kan man ju kolla hur det står till med kopplingen.
av Sleipner666
Nja... tänkte själv på det här med avgassytemet men jag får ju inte riktigt till det med "bränt gummi".
Kopplingen tror jag inte för det är inte så att den slirar, tar högt/lågt eller något sådant...
Finns det några andra tecken hur en koppling agerar innan den ger upp?
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan vara om bromsarna som det luktar, när jag läste din beskrivning så verkar det ju komma mest när du kör sträckor med många stopp. Bromsklossarna kan lukta på vissa bilar utan att dom ligger på så att det blir varmt utan det är dom täta inbromsningarna som gör det. Vet inte om det kan bero på klossarnas fabrikat men jag misstänker det. På min "vinterbil" kör jag med biltemas och får också en sådan lukt ibland, på sommarbilen sitter det Volvo original och där finns inte den lukten om jag inte kör extremt hårt med många tvära inbromsningar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sleipner666 om du kan beskriva lite mer precist varifrån lukten kommer kan det bli enklare.
Luktar det om bilen står still på tomgång?
av t4finland
Sleipner666 skrev:Märkligt att det inte är fler som har någon bra idé....

Jag har en v40 t4 -98 och har samma problem!När man "tar skiten ur" bilen några km å alla BMW:n är i bakspegeln :wink: så luktar det bränt gummi! Det kommer från sista ljuddämparen! Avgaserna blir så heta att gummi upphängningen tar stryk!I mitt fall tror ja att det finns ett litet hål på dämparen där den heta avgasen kommer åt gummit! v40 t4 har 3 st dämpare + katalysatorn + turbo= mycket heta avgaser!
Pröva att "Ta skiten" ur bilen ,kliv ur och sätt handen vid utblåset, så vet du vad ja menar med het!
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡