Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
När jag kör i exempelvis rondeller eller i allmänt svänger hyfsat skarkt i lite högre hastighet så har det börjat att skrapa åt både höger och vänster. Min första tanke var ett hjullager, men är inte lika säker längre. Enligt volvo så är hjullagerna konstruerade för att klara en livslängd på bilen (min bil har gått 16500).

Vad skulle det annars kunna vara?

V40 T4 -98
Användarvisningsbild
av Fisch
Upplever att det låter mycket mindre om jag bromsar mig genom rondellen eller svängen. Jag bibehåller samma fart genom men trycker ner bromsen en aning. Det talar väl för bromsarna. Således bör det inte vara något som ligger mellan bromsbelägg och skiva. Kanske oket inte drar tillbaka kolven tillräckligt? :roll:
av juste
Om du har börjat att få en större slitkant längst ut på bromsskivorna så kan du få lite skrapljud just när du svänger. Vet inte riktigt varför, men gissar att det är sidokrafterna när man svänger som tvingar ut klossen i slitkanten på skivan.
/peterj
av kire1111
tycker det låter som att det skulle vara bromsbelägg som ligger mot eller börjar ta slut. Kan vara så att bromsoken måste smörjas eller kollas upp. Kan ju även vara skeva bromskivor.

Lycka the
Användarvisningsbild
av Fisch
juste skrev:Om du har börjat att få en större slitkant längst ut på bromsskivorna så kan du få lite skrapljud just när du svänger. Vet inte riktigt varför, men gissar att det är sidokrafterna när man svänger som tvingar ut klossen i slitkanten på skivan.
/peterj
Har för mig att det är inte är någon kant runt, men ska helt klart kolla upp det! Fast tycker skrapljudet är mer frekvent så att säga, att kanten inte skulle kunna orsaka det alltså.
kire1111 skrev:tycker det låter som att det skulle vara bromsbelägg som ligger mot eller börjar ta slut. Kan vara så att bromsoken måste smörjas eller kollas upp. Kan ju även vara skeva bromskivor.

Lycka the
Om skivorna är skeva, låter det i cykler då? Kanske svårt att urskilja när man väl kör, blir ju rätt många varv per sekund i normal hastighet. Tycker det låter "hela tiden".
av kire1111
som du säger att hitta vart missljud kommer i från är inte lätt. Skrapar det hela tiden eller bara när du svänger?

Vet att på s40 modeller så är bromsoken något som kan fela. Ska själv åka och få dem renoverade. Kan vara så att kolven inte åker in ordentligt och det gör att beläggen ligger mot bromsskivan i vissa lägen.

Har du tvättat ordentligt kan ju vara så att det ligger massa smuts salt grus och orsakar olika missljud?. jag skulle kolla bromsbelägg bromsskivor och bromsok och drivknutar och damask till den. håller med dig att hjullager borde det inte vara men man vet aldrig kan var ett måndagsexemplar som din bil fått sen kan det nog beror på hur mycket man kör och hur man kör med bilen. jobbar på ambulansen på dessa lyft upp bilen och snurra på däcken i olika svänglägen och försök höra vart skrapet kommer ifrån.
Användarvisningsbild
av vetten
Hur känns bilen när du bromsar hårt när du kör rakt fram? Pumpar det i pedalen? Det kan ju vara så att bromsskivorna är lite vinda och då kan det låta som du beskriver när du svänger, jag antar att det inte låter när du kör långsamt utan bara när du har lite fart.
Tror att det kan bli ganska svårt att höra något även om du hissar upp den och kollar eftersom du ju inte får samma påfrestning i sidled med hjulen avlastade.
Följer den här tråden med spänning då jag märkt att vår V40 låter ungefär som din ibland. Jag har testat med att göra några hårda inbromsningar ibland och märkt att ljudet har försvunnit då för att sen komma tillbaks ibland, men bara ibland.
Användarvisningsbild
av Fisch
kire1111 skrev:som du säger att hitta vart missljud kommer i från är inte lätt. Skrapar det hela tiden eller bara när du svänger?

Vet att på s40 modeller så är bromsoken något som kan fela. Ska själv åka och få dem renoverade. Kan vara så att kolven inte åker in ordentligt och det gör att beläggen ligger mot bromsskivan i vissa lägen.

Har du tvättat ordentligt kan ju vara så att det ligger massa smuts salt grus och orsakar olika missljud?. jag skulle kolla bromsbelägg bromsskivor och bromsok och drivknutar och damask till den. håller med dig att hjullager borde det inte vara men man vet aldrig kan var ett måndagsexemplar som din bil fått sen kan det nog beror på hur mycket man kör och hur man kör med bilen. jobbar på ambulansen på dessa lyft upp bilen och snurra på däcken i olika svänglägen och försök höra vart skrapet kommer ifrån.
Det låter enbart när jag svänger. Tvättat ordentligt har jag inte gjort (svårt på vintern), kan mycket väl ha samlats smuts runt kring skivor och belägg. Jag hissade upp bilen för ett par veckor seden och kollade konditionen på samtliga damasker och de var i gott skick utan sprickor. Nästan sybnd, annars hade man garanterat hittat felkällan :P I samma veva som när jag hissade upp bilen snurrade jag på hjulen och letade efter ljud, men svårt att få fram samma kraft när man snurrar för hand så det lät igenting. :evil:
vetten skrev:Hur känns bilen när du bromsar hårt när du kör rakt fram? Pumpar det i pedalen? Det kan ju vara så att bromsskivorna är lite vinda och då kan det låta som du beskriver när du svänger, jag antar att det inte låter när du kör långsamt utan bara när du har lite fart.
Tror att det kan bli ganska svårt att höra något även om du hissar upp den och kollar eftersom du ju inte får samma påfrestning i sidled med hjulen avlastade.
Följer den här tråden med spänning då jag märkt att vår V40 låter ungefär som din ibland. Jag har testat med att göra några hårda inbromsningar ibland och märkt att ljudet har försvunnit då för att sen komma tillbaks ibland, men bara ibland.
Nej jag tycker pedalen beter sig precis som den ska. Nej precis, måste ha lite fart för att det ska låta. Har också kört ett gäng hårda inbromsningar, men tycker inte riktigt att det ger sig utan det hänger fortfarande kvar en del.

Härnäst ska jag hissa upp bilen på nytt och göra ett nytt försök med att leta på ljudet. Ska lägga tryck på hjulet för att kolla om det är lagret samt snurra för att kolla om det är drivknut eller nånting om bromsarna. Finns det något knep som man kan göra för att få tryck på hjulet i sidled samtidigt som man snurrar hjulet?
av kire1111
Bilar tänk om man slapp dem, bara bekymmer. Tycker du ska lämna in bilen på felsök, be dem kolla bromsoken. Det kostar en del men är ju viktigt att dessa funkar för din å andras säkerhet synd att chansa. Föresten, är bromsskivorna överdrivet varma efter färd? eller luktar det bränt ?. Har du kollat att däcket inte tar i inner skärmen när du svänger ?. Inte så bra om stötdämparen börjar ge sig heller och bilen börjar bli sänkt på ena sidan. Kanske lite överdrivet att tror det. Men har en kompis där det hände på en relativt ny bil. Hela skiten lossnade tillslut när han körde. Har även hänt kollegor på jobbet.

Tycker du ska felsöka behöver inte vara så himla dyrt. kan ju vara ett lätt fel med som du kan laga själv.

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]