Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjälp mig kära volvo-bröder. Under en tid har min tomgång börjat bete sig konstigt. När jag ger fullt rattutslag typ när man ska ut från en parkeringsficka så dör bilen. Nu på senare tid har den också börjat dö när man trampar ner kopplingen typ när man ska svänga eller stanna vid trafikljus - alltså tomgången dippar när den är uppe i varv och sedan ska ner till normal nivå. Däremot dör den aldrig när man står stilla på tomgång. Hade inne bilen på volvo och felkoderna visade inget. Nu vill man göra en större undersökning som går på ca 1500 spänn. Däremot sa mekanikern att tomgången verkade trött.
Är det någon här som varit med om liknande eller som kanske har en aning om vad det kan vara, just nu ser jag bara pengarna rulla iväg på en massa undersökningar. :(
Har liknande på min t4 -98. Fastän bilen lägger aldrig av, däremot dippar tomgången till ibland och oregelbundet.

Troligen har både du och jag en kass tomgångsmotor, då din bil varken rycker eller uppträder osäkert vid drift och accleration? Vid närmare eftertanke har min bil också dött vid ett, möjligen två tillfällen. Det inträffade vid en rondell. Jag rullade in i rondellen med växel i och motorn låg på lågt varv. Mitt i rondellen så lägger motorn av, och jag skulle kunna tänka mig att det precis i det tillfället kom en "dipp" vilket gjorde att bilen helt enkelt la av.

Tillbaka till tomgångsmotorn, det är den som sitter framför gasrullen va?
Fich...precis som du beskriver det händer med min oxå. Tror att det är i samband med att man vrider ratten lite typ vid rondellkörning osv. Jag ska i alla fall prova att byta tomgångsventilen, den kostar lika mycket som ytterligare en undersökning så då är det bättre att lägga pengarna på det tycker jag. Ja, bilen går perfekt i övrigt-provkörd av mekaniker.
Krilledill skrev:Fich...precis som du beskriver det händer med min oxå. Tror att det är i samband med att man vrider ratten lite typ vid rondellkörning osv. Jag ska i alla fall prova att byta tomgångsventilen, den kostar lika mycket som ytterligare en undersökning så då är det bättre att lägga pengarna på det tycker jag. Ja, bilen går perfekt i övrigt-provkörd av mekaniker.
Ja gör det! Jag ska nämligen plocka bort tomgångsmotorn och göra rent nu i helgen. Har vi tur så får någon av oss bukt med problemet :P
Då är det inte bara jag som har det problemet. Har fått hem bilen från verkstaden idag (andra gången den varit inne senaste månaden) med samma resultat som tidigare. Varken elektriker el verkstaden hittar något fel. Själv råkar jag ut för det 5-6 ggr på väg till jobbet på morgonen i rusningstrafik. När jag trycker ner kopplingen lägger motorn av. Särskilt jobbigt i ex vis rondeller eller skarpa kurvor när servon lägger av i o m att motorn lägger av...
Har fått tips om att det kan vara fel på ngt kretskort men det är tydligen svårt att hitta. Fungerade det att byta
tomgångsventilen??
Jag har upplevt samma problem att när jag ibland trycker in kopplingen när jag kommer fram till exempelvis rödljus så dör bilen och alla lampor på instrumentpanelen tänds. Detta händer dock inte så jätte ofta. Det verkar hända oftare när det är kallt så har jag upplevt det iaf.
Nu har jag dock blivit en jävel på eco-driving då jag petar i en lägre växel och släpper upp kopplingen lite halft så motorn är halft frikopplad och då ökar tomgången lite. Men men, det är inte alltid man kan göra så.

Sist det hände var kanske för en månad sen, om det uppkommer flera gånger framöver så får jag se över det.
Jag har samma problem. För mig började det efter att jag bytt termostaten. Så länge bilen är kall är det inte några problem, men när man kört ett längre tag och frikopplar så dör motorn. Jag har också haft in den på verkstad och de provkörde och kunde inte hitta något fel.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]