Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av biggi_bigan
Hejsan!

Misstänker att jag har problem med min tomgångsregulator, för när jag startar bilen så emellanåt stiger tomgången till runt 2000-2400 rpm och det är i alla fall långt ifrån normalt hehe! Sen när man är ute o kör så kommer det o går mellan varven man måste frikoppla?

Sen har jag även en annan grej som kan vara lite mysko som ingen hittils har lyckats svara på! När jag är ute o kör så ska man ibland accelera o då hackar motorn till ett par sekunder sen kommer den igång o kör som bara den samma sak ibland när man står vi ett stoppljus och ska iväg men bara ibland inte alltid. Och oftast är det när man laddat bilen riktigt hårt!

Kanske även ska tillägga att jag kör med Scandinavian Car Tuning´s steg 3 på bilen så jag har runt 225 hk.

Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med förslag! Har redan bytat LMM så den är det inte :P

MVH Johan
av Krilledill
Jag hade samma problem fram tills att jag bytte tändstift sedan försvann det. Om inte tändstiften hjälper kan det vara de små elektroderna som är fästa på tändstiften som behöver bytas - tror man måste lämna in bilen till volvo för att få reda på vilket som måste bytas. Lycka till.
Användarvisningsbild
av Fisch
Tändningsmodulen är känslig, i alla fall på t4-motorn. Med tanke på hacket under accleration.

Den drar ingen tjuvluft eller ingen slang som lossnat?
av biggi_bigan
Vad jag kan se så finns där ingen slang som varken har lossnat eller helt enkelt är i sönder :S

Men en polare har en felkodsläsare så ska se om jag inte kan låna den o kolla med diagnostiken i bilen o får hoppas på att det visar något!

Men vet någon var man kan få tag på just dom felkoderna??
av fraazze
biggi_bigan skrev:Vad jag kan se så finns där ingen slang som varken har lossnat eller helt enkelt är i sönder :S

Men en polare har en felkodsläsare så ska se om jag inte kan låna den o kolla med diagnostiken i bilen o får hoppas på att det visar något!

Men vet någon var man kan få tag på just dom felkoderna??
Om jag hade varit dig så hade jag tagit av tomgångsregulatorn och rengjort den med tops och lite t-röd och sen sprayat en del 5-56 :-)-)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag hade liknande problem på min 2.0T -01 jag hade tidigare.
Det kändes som det var nån som puttade på bilen så den gick snabbare ibland, och varvtalet ökade.
Även att den kunde hacka till och var lite svårstartad.

Mitt problem låg i att min motortempgivare började ge upp. Så det kan också vara en möjlig orsak.

Annars är ju tomgångsregulatorn ett hett tips.

/Andreas
av Gandalfi
Rengöring av LMM sensorn, köp spary på Micro Air Sensor Cleaner. Tog bort ryckig gång på min 00:a 2.0 T.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]