Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
#263138
Tänkte bara dela med mig av en bild på farsans extraljusmontage på hans V40 2,0 -00 som blev klart förra helgen.

Bild

Det är 4 stycken NBB Alpha. Alla är xenon-konverterade. Enda nackdelen är att dom stör radion så förbannat. Men det lyser bra. :D

Farsan har kronisk allergi mot regplåtsfästen. Därför gjorde han egna järn som han drog med GROV plåtskruv direkt i stötfångarbalken. Allting sitter innanför grillen, så lysena kan tas bort utan att det blir några fula märken i stötfångaren.

PS. Nån fotoexpert som kan förklara den upp-och-ner-vända regskylten på huven?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#263215
Intressant. Jag har haft lite funderingar på just dessa.
Var det lätt med konverteringen? Alltså behövde man modifiera ljusen nåt för att xenonen skulle få plats eller gick de dit direkt?
Vad är det för lampor är alla samma eller är de i mitten pencil? Nöjd med ljuset?

Reg skylten ?:-/ Ingen aning. Märkligt. Nåt som det kan ha speglat sig i bakom fotografen?
Användarvisningsbild
av eccy243
#263274
Nja, det är inte bara å smacka dit xenon-konverteringen, för det första är själva lamporna så långa, så man måste massera lamphuset lite i bakkant för att inte skada själva lampan. Det funkar bra att värma med varmluftspistol och trycka med en tesked. Dessutom är genomföringshålet i lamphuset för litet för kabelgenomföringen till xenon-lampan, men de e ju bara å fila eller borra upp.

De lamporna längst ut är bredare, mer räfflor i glaset. De lamporna i mitten har ett litet fält med räfflor i mitten på varje glas. Antar att de ska föreställa nån sorts "pencil beam". Farsan är mer insatt, ska fråga han sen.

Nöjd med ljuset? Jodå, för fan. :D Det skiner bra. Värt att nämna är väl att farsan även har en Citroën C3 -07, med nästan samma konfiguration med extraljus. Fast där sitter det "bara" 3 stycken, men det är NBB Alpha xenon där också. Men han tycker att det är bättre lyse på fransosen. ?:-/ Det kan kanske ha att göra med att C3an har väldigt svårslaget halvljus.

Nja, det står ett stort hus ca 10-15 meter bakom fotografen. Har svårt att se vad som skulle reflektera nåt där. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#263279
Ok kollade på NBBs hemsida och det ska finnas fjärrljus och pencil så han har nog två av varje.
Vill bara kolla. Är det NBB Alpha? Så det inte är NBB Alpha 225 (större modell).
Vad har han för xenonsats? 35 eller 50w? märke?
Användarvisningsbild
av eccy243
#263290
Ja, det är vanliga små NBB Alpha. (Tror inte att 4 st 225or skulle få plats i fronten.)

Det är vanliga 35W-satser. De två ljusen längst ut är original NBB hela vägen. Dom i mitten är en äkta blandras. NBB lykthus. Goldeneye drivsteg och lamporna minns jag inte vad de var för märke.

C3an som jag skrev om var med om en olycka förra hösten. Morsan klippte ett rådjur på E14. I den olyckan pajade ju lamphusen på den, men själva lamporna klarade sig. Tror inte att de gick nå bra med drivstegen heller.

Så, dom i mitten är ett ihop-plock från den olyckan typ. Det är mina drivsteg som jag hade på 740n när jag hade den xenon-konverterad förut.
av Gandalfi
#263318
Ska själv smälla på tre xenonkonverterade SIM 3227 på min V40, så jag undrar lite hur du/ni gjorde med kopplingen. Ett relä eller två relä?? Tog ni styrningen till relät via helljuskabeln, koppla in er på helljuset och sen ström från batteriet? osv...lite om hur det är kopplat.

Ser riktigt fint ut...
Användarvisningsbild
av eccy243
#263323
Alltså, såhär är det med elen. Det hade suttit extraljus på den innan han köpte den (bilen köpt på KVD i april 2008). Men det satt inga på den när han köpte den. Men elen efter dessa lysen var kvar. Och den el som dom gamla lysena satt med är Volvos originalsats.

Så nu ser det alltså ut såhär: Vi kör med två relän. Ett är reläet i Volvos originalsats. Detta driver de yttre ljusen. Det andra reläet tar styrström från matningen till de yttre ljusen, och driver därigenom mitten-ljusen.
av anwik
#263344
Lite kommentarer och förtydliganden kommer här från en nyregistrerad V40-ägare.
- Fästena är gjorda av 5 mm plattjärn som är uppbockade för att muttern ska få plats mellan stötfångaren och fästet. Jag vill inte behöva använda några stag, därför såpass kraftigt material. Provade även att bocka fästet 90 grader, ratade dock denna lösning av två skäl: Lysena hamnar längre fram och blir mycket svårare att ställa in.
- Fästena står på distanser gjorda av 10 mm hydraulrör som fyller tomrummet mellan stötfångaren och balken. Har alltså borrat 10 mm hål i plasten och stoppat i rören.
- Yttre lyktorna är bestyckade med Xenonlampor från NBB. Två fördelar med dem: Korta bakåt så dom får plats utan problem, och rejält långa kablar som gör att skarvarna utan problem hamnar innanför grillen.
- Mittre lyktorna har lampor från Xenonkungen, dessa byggde mycket bakåt. Jag värmde huset med varmluftspistol och masserade ut med en kaffesked. Kablarna var så korta att skarvarna måste placeras utanför grillen.
- Det här med störningar verkar svårt, det är de två mittre som stör, har satt ferritkärnor på kablarna (både före och efter drivdonet). Dom två yttre drivs med ett drivdon från NBB, dom är bättre, men jag har hört störningar från dom också.
- Jag har använt 35 W, 4300 K lampor. Dom är såpass mycket starkare än Halogen så jag ser ingen mening med att lägga krut på 50 Wattare.
- Har av andra fått rådet att inte använda blå lyktor vid Xenonkonvertering
- Fyra lampor är idealiskt, dom två yttre med helljusbild riktar man lite utåt för att försöka upptäcka våra fyrbenta vägkorsare. Dom två mittre med mindre spridning rakt fram. Jag brukar ställa ljuset med dragning åt vänster, detta för att även vänster dike ska bli upplyst när man kör på en bred väg.
Nu blev allt Xenonklart va? :???: Om inte: Fråga!
Användarvisningsbild
av Tomas88
#263405
Aha så Pappa har blivit medlem också? :) Välkommen hit då.

Var har du borrat? Innanför eller utanför motorhuven?
Skulle vara intressant med en närmare bild på fästena.
Snygg montering för övrigt. Precis lagom storlek till den bilen. Jag har som sagt också funderat på xenonkonverterade NBB men i så fall blir det nog "bara" tre st.
av anwik
#263490
Tackar för välkomnandet! Citroenakuten har varit stängd i flera månader nu så det passade bra med ett konto kring andrabilen också. Har två st Volvo förutom V40n: 142 DL -71 min första bil, 740 GL -85 haft sen ny. Bägge har gått 50 000 mil.

Till saken: Hålen borras innanför huven, det gör sig själv, balken når inte så långt fram, klantade till det på det första hålet och borrade för långt fram.
Jag har lite bilder men ska komplettera, återkommer.
Med tre st är det frågan om det inte är lika bra att ha helljus på alla tre. Men det beror ju lite på vilka vägar man kör på räckvidden blir ju lite begränsad. Innan ovannämda rådjurincident (som skedde på ljusan dag) hade jag tre pencilbeam på cittran, det tycker jag blir för extremt, har en pencil i mitten och två hel nu.
Senast redigerad av 1 anwik, redigerad totalt 0 gånger.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]