Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en Volvo V40 2.0 L 1996 Manuell låda. Problemet som har kommit nu är att den läcker växellådsolja. Den har tidigar läckt nån droppe hit och dit men nu så är det en liten pöl under bilen varje morgon. Jag har några frågor angående detta som jag hoppas att nån kunnig här inne har lust att hjälpa mig med.

Var fyller man på växellådsolja? Detta kan låta som en dum fråga men jag har faktiskt ingen aning var man fyller på.

Är det samma sak vad det gäller växellådsoljan som med motoroljan, att man helst inte ska blanda olika oljor? Är det läge att byta ut alla olja eller är det bara att slå i så mycket som saknas? Castrol delsyntet är det ett bra val?

Hur mycket ska man slå i? Ska man fylla på så det nästan rinner över, lämna några cm?

Sen undrar jag om någon har nått tips på diagnos för detta problem? Är det någon packning som har torkat eller kan det vara något helt annat?

Hur skulle ni gjort? Skulle ni forskat på varför den har börjat läcka mer eller skulle ni fylla på olja och tuta och köra?

// Aspire
Är det en pöl under bilen skulle jag inte vilja köra med bilen.
Växellådan kan ju ta allvarlig skada om det läckt ut för mycket.

Du fyller på i en plugg som sitter på sidan eller i bakkant på lådan (vet ej vilket på din modell). Man fyller på tills det rinner över. Alltså oljan skall vara i nivå med hålet. (Tänk på att bilen skall stå plant).

Börja med att ta reda på mer precis var det läcker. Är du säker på att det är växellådan?
Tvätta/torka rent under så du kan se varifrån det kommer. Sen kan du ju ta en bild och lägga upp här om du inte är så bekant med vad bilens komponenter kallas.
Bry dig inte om märket på oljan. Se däremot till att du häller i rätt typ av olja. Du kan tex INTE hälla i motorolja.
Tomas88 skrev:Är det en pöl under bilen skulle jag inte vilja köra med bilen.

Du fyller på i en plugg som sitter på sidan eller i bakkant på lådan (vet ej vilket på din modell). Man fyller på tills det rinner över. Alltså oljan skall vara i nivå med hålet. (Tänk på att bilen skall stå plant).

Börja med att ta reda på mer precis var det läcker. Är du säker på att det är växellådan?
Tvätta/torka rent under så du kan se varifrån det kommer. Sen kan du ju ta en bild och lägga upp här om du inte är så bekant med vad bilens komponenter kallas.
Bry dig inte om märket på oljan. Se däremot till att du häller i rätt typ av olja. Du kan tex INTE hälla i motorolja.

Införskaffa haynes bok och kolla kapitel 1*10. klockrent :-)-)
fraazze skrev:
Tomas88 skrev:Är det en pöl under bilen skulle jag inte vilja köra med bilen.

Införskaffa haynes bok och kolla kapitel 1*10. klockrent :-)-)

Vas tar dom upp i det kapitlet? jag har lite ont om cash just nu så ett bokköp är ej aktuellt :wink:

// Aspire
Ok att du har ebb i kassan just nu, men på Biltema så kostar en Haynes rep.bok till Volvo S/V40 inte mer än 229:- och det är mycket välinvesterade pengar om du tänker dej att meka lite själv med bilen i framtiden. Så när kassan tillåter så köp en :mrgreen:
Jo det är nog 229 välinvesterade pengar det. Får bli en sådan nästa gång jag besöker biltema.

En sista fråga angående lådan. Hur vet man om man har en Renault resp. Volvolåda? Jag läste nått om att om man har en volvolåda så ligger backen till höger om fyran. Stämmer detta? Och om det visar sig att jag har en Volvolåda, är det bara att ta loss vänster framhjul och då komma åt nivåpluggen på ett bra sätt?

// Aspire
aspire skrev:Jo det är nog 229 välinvesterade pengar det. Får bli en sådan nästa gång jag besöker biltema.

En sista fråga angående lådan. Hur vet man om man har en Renault resp. Volvolåda? Jag läste nått om att om man har en volvolåda så ligger backen till höger om fyran. Stämmer detta? Och om det visar sig att jag har en Volvolåda, är det bara att ta loss vänster framhjul och då komma åt nivåpluggen på ett bra sätt?

// Aspire
Renaultlåda: Backen åt vänster uppåt.

Volvolåda: Backen åt höger nedåt, bredvid fyran.
Hej.

Känner till problemet.
Det kan vara så att den nedre packboxen läcker.
Den kostar ungefär en hundring men... man måste ner med hela lådan och arbetet blir enligt vad jag har hört ca 15.000:-... Man får sätta det i vågen mot hur långt bilen gått etc... En som gått 10000 eller har den gått 28000?...
Vad vill man satsa... Vad kan man leva med...

Vet flera som kollar oljan veckovis eller månadsvis och det är även det tips som vissa mekare ger för det ger om det inte läcker för mycket....

Renaultlådan har en plugg som enkelt nås uppifrån från framnkant av lådan (öppna huven och titta ner till vänster om batteriet).
Turbo har en anna plugg på annat ställe.

Fyll med flaska med slang.
Jag brukar kolla med en vinlad mejsel (typ insex) som läggs plant med pluggens gängor och då ser man hur långt under pluggen nivån är när man tar ut den.... Tar två minuter. Fyll om det behövs.

Haynesboken kan man inte leva utan.
Du känar igen den på 0-tid.

/M
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]