Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Grannen har en s40 -98 1,8 GDI som kamremmen har gått av på , finns den någon möjlighet att toppen har klarat sig eller blir det ofelbart ventil krock. Ska man reparera eller byta motor? den har gått ca 11500 mil och remmen samt spännrulle, löprulle och vattenpump är bytt för ca 2000 mil sedan....
Användarvisningsbild
av CarMan
ventilerna ryker... jag har därimot ingen aning om ventistyrningarna klarar sig eller inte.
vet heller inte om kolvaran eller stakar, lager o annat tar skada.
(när man byter kamrem på denna motor så kan man kröka ventilerna genom att inte låsa kamarna, vipperna komer att vrida kamen o när ventilen tar i kolvan så blir den stukad)

hur länge i tid har det gått sen remen byttes?
Användarvisningsbild
av CarMan
har felorsaken hittats? spänner man spännrulllen åt fel håll så snurrar den inte !
av tlt
Jag tror inte att det har konstaterats vad som har orsakat haveriet. Vet att den är bytt på en verkstad som har gjort det på flera lika gdi motorer.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ju alltid intressant at veta orsaken (så man inte gör samma sak igen efter renoveringen)
Användarvisningsbild
av CarMan
ingen aning det är ju ingen vanlig motor på en volvo så jag har inte haft nåt sånt ras.

men det vore ju högst intresant att få reda på om orsaken är att remspännaren är spänd åt fel håll & om det är gjort på en aktoriserad volvo verksta.
av tlt
Jag vet att det inte är gjort på en volvo verkstad , det är gjort på en liten privat? verkstad som var auktoriserade på v.a.g bilar. Hur ser man om remmspännaren är åt rätt håll?
Användarvisningsbild
av CarMan
det var så länge sedan jag skruva med just denna motor så jag har inge bra råd i huvet (måste ha bilan framförmig så ser jag det)
det jag vet är att det är lätta tt göra fel, & att detta orsakar att hjulet inte snurrar. remen kommer då at glida på hjulet & til sist går remen sönder.

jag har heller inte i huvet åt vilket håll den ska spännas. men om ni har bilen där så kan ni väll kolla om hjulet löper eller ej.
har firman gjort fel, så behöver du inte brydig om vad det kostar...
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]