Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har för ett tag sedan köpt ett luftfilter på Biltema.
Det visade sig dock att det inte passade, (filtret var för långt).

Jag mailade Biltema och förklarade läget. Jag sa vilken bil jag har (S40 2,0T modellår 2001).
Biltema svarade att jag köpt fel filter.
Få här stod det på hemsidan:

S40 2,0i T 00- Luftfilter 119,00 kr
S40 2,0T 98— Luftfilter 69,90 kr

Jag valde det övre eftersom jag tolkar det som filter till s40 00 och frammåt.
Biltema säger att jag skulle haft det andra. Är det jag som tolkat det fel?
Vilka bilar skulle i så fall det övre filtret användas till?
Jo det är ju konstigt.
Jag skrev så här:
Hej jag har köpt ett Luftfilter (art 51-790) hos er till min Volvo S40 2,0T modellår 2001.
När jag försöker montera dit det lyckas jag inte få det att passa. Jag kan förstå att tätningen på ett nytt filter kan göra att det blir ganska tight men i detta fallet är det helt omöjligt att få dit. Jämför jag erat filter med orginalfiltret som sitter där nu märker jag att erat är för långt. Nu är min fråga: Är det bara ett fabrikationsfel på just det filtret jag köpt eller är alla filter med samma art nr lika stora. Det filter jag köpt är 168 x 343 mm (bredd x längd) om man mäter från kant till kant på tätningen.
och fick till svar...
Biltema skrev:Hej
Tyvärr måste vi meddela att du valt fel filter.
Det du köpt passar V40 2,0i T.
Välj istället 51-691 för V40 2,0T

Med vänlig hälsning/ Best regards,
?:-/ Lustig modell. V40 2,0i T har jag inte hört talas om.
Jag antog ju att det var till 2,0 och 2,0T fas 2.
Irriterande.
Jo jag svarade på mailet tidigare idag.
Det finns ingen motor som heter 2,0i T till S/V 40. Därför antog jag att 51-790 var till S/V 40 2,0 och 2,0T fas 2 och att 51-691 skulle vara till 2,0T årsmodell 98 och 99.
Men om det nu är som du säger. Till vilka bilar passar i så fall 51-790? Det finns ju ingen S40 eller V40 som heter 2,0i?

Kan jag byta det filtret jag köpt mot det andra om det nu är rätt och få mellanskillnaden tillbaka?
christer.d skrev: ser din luftfilterkåpa ut som på min bil.
Nja inte riktigt.
Bild
christer.d skrev:jag skulle nog be biltema förklara sig bättre
vad är då V40 2,0i T.
och ställ en fråga om årsmodell
00-
98-
för vad jag förstår måste ju 97an ha likadant?
Att det står 2,0T 98- är kanske inte så konstigt efterson 2,0T inte kom förens 98 men vad de menar med i kan man undra.
Den enda som har i är ju 1,8i.

Det är kanske inte så lätt för biltemas kundtjänst att hålla koll på Volvos alla motoralternativ men de borde i alla fall försöka få ordning på sina listor som är lite si och så ibland.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]