Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nano00
har haft fel på bilen fast nu e den åtgärdat,skulle behöva släcka den oranga motor lampan nu, hur gör man???kan man göra det själv? V40 2,0t Års mod 00
Senast redigerad av 1 nano00, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Det stämmer. Om datorn i bilen känner att inget är fel inom de närmaste 40 starterna så ska lampan slockna och felkoden raderas automatiskt.

Men du kan annars koppla bort + polen från batteriet och vänta i 20-30min och därefter koppla tillbaks den igen så bör datorn ha "tappat" felkoden.

/Simon
av bsba
s40mannen skrev:Det stämmer. Om datorn i bilen känner att inget är fel inom de närmaste 40 starterna så ska lampan slockna och felkoden raderas automatiskt.

Men du kan annars koppla bort + polen från batteriet och vänta i 20-30min och därefter koppla tillbaks den igen så bör datorn ha "tappat" felkoden.

/Simon
Är det verkligen 40 ggr?
Jag har problem med min som tänds lite till och från, har tydligen alltid varit så enligt tidigare ägare. Verkar komma vid långkörning i jämn fart. Sen slocknar den av sig själv efter några starter (har inte räknat)
Var inne på verkstad för det när den var ny, men de hittade inget.
Kan det vara lambdasonden?
Kan vara intressant att veta om man kan släcka den på smidigt sätt helst utan att bryta strömmen, då jag har en avancerad stereo som tappar alla inställningar då.
Dags för besiktning nu och jag tror inte de gillar att den lyser :wink:
av absolutjoxs
bsba skrev:
s40mannen skrev:Det stämmer. Om datorn i bilen känner att inget är fel inom de närmaste 40 starterna så ska lampan slockna och felkoden raderas automatiskt.

/Simon
Är det verkligen 40 ggr?
Jag har problem med min som tänds lite till och från, har tydligen alltid varit så enligt tidigare ägare. Verkar komma vid långkörning i jämn fart. Sen slocknar den av sig själv efter några starter (har inte räknat)
Kan vara intressant att veta om man kan släcka den på smidigt sätt helst utan att bryta strömmen, då jag har en avancerad stereo som tappar alla inställningar då.
Hade exakt samma problem. Det var lambdasonden ville bytas
Användarvisningsbild
av s40mannen
bsba skrev:

/Simon
Är det verkligen 40 ggr?

Inte just 40 gånger på pricken men det ligger någonstans där runt 40-50ggr. Men om det är något som felar då kommer inte lampan att släckas efter alla dessa starter.

Det brukar oftast vara fel på lambdan som gör att CEL lampan tänds. Men ta min bil som exempel, då jag kör sportcat så får lambdan fel värden trots att det inte är något fel på avgasutsläppen.

Det du kan göra är att köpa en billig felkodsläsare och släcka lampan själv precis innan besiktningen.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]