Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Är sugen på att peta i aluminiumringar i mätarhuset. Är det något som man kan göra själv, eller är det för omständigt? Dessutom, var hittar man dessa någonstans? Ska sitta i en v40 t4 -98! Någon som har testat eller har bilder på hur det ser ut? :P
Användarvisningsbild
av Fisch
Ok tack!

Är det mycket jobb på en s/v40 att plocka bort kombiinstrumentet och öppna det? På 850 är det busenkelt i alla fall, tänkte om någon gjort detta :lol:
Användarvisningsbild
av s40mannen
Jag har monterat dän kombiinstrumentet på min S40 och det var bus enkelt.

Allt man behöver göra är att skruva ur 2-3 skruvar som sitter i övre kanten därefter skjuta hela schaktet emot sig därefter sära på kåpan (som genomskinliga plasten sitter i) och själva enheten med hjälp av några "flärpar".

OBS! det gäller att vara försiktig med dessa flärpar så dem inte går av. De är rätt känsliga.

I Haynesboken finns det väl utförliga guider till just detta.
av absolutjoxs
Är det bara jag som tycker det är lite blodigt med 6-700 kr för mätarringar? visst är det snyggt som bara den men en ovärd prislapp
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag tycker också det hade varit snyggt. Men det är lite väl högt pris för några plastringar.
Användarvisningsbild
av Fisch
s40mannen skrev:Jag har monterat dän kombiinstrumentet på min S40 och det var bus enkelt.

Allt man behöver göra är att skruva ur 2-3 skruvar som sitter i övre kanten därefter skjuta hela schaktet emot sig därefter sära på kåpan (som genomskinliga plasten sitter i) och själva enheten med hjälp av några "flärpar".

OBS! det gäller att vara försiktig med dessa flärpar så dem inte går av. De är rätt känsliga.

Är det hela överdelen av instrumentbrädan som demonteras enligt din beskrivning, eller går det att plocka bort kombiinstrumentet ändå? :P
absolutjoxs skrev:Är det bara jag som tycker det är lite blodigt med 6-700 kr för mätarringar? visst är det snyggt som bara den men en ovärd prislapp
Nej jag håller med dig. Helt otroligt vad företagen måste tjäna på dem, kan inte kosta många ören att göra sådana ringar. Men det är rätt snyggt, dessvärre.
av N0RBERG
Jag köpte mina Aluringar till mätarna från e-bay tyskland. Kommer inte ihåg priset. Men det var inte alls farligt dyrt. Själva ditsättningen är enkel och problemfri.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Fisch skrev:
s40mannen skrev:Jag har monterat dän kombiinstrumentet på min S40 och det var bus enkelt.

Är det hela överdelen av instrumentbrädan som demonteras enligt din beskrivning, eller går det att plocka bort kombiinstrumentet ändå? :P
Nej, när man skruvar ur dessa skruvar så får du loss själva enheten som alla mätare sitter i. Du behöver inte montera dän ratt, instrumentbräda eller något annat.
Användarvisningsbild
av Fisch
N0RBERG skrev:Jag köpte mina Aluringar till mätarna från e-bay tyskland. Kommer inte ihåg priset. Men det var inte alls farligt dyrt. Själva ditsättningen är enkel och problemfri.
Vad ska man söka på då, för att hitta aluringar på tyska ebay? :P
s40mannen skrev:
Fisch skrev:

Nej, när man skruvar ur dessa skruvar så får du loss själva enheten som alla mätare sitter i. Du behöver inte montera dän ratt, instrumentbräda eller något annat.
Ok! Verkar ju jättesmidigt. :D
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]