Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jo nu är det som så att jag ska besiktiga bilen på lördag den 14/2 men igår när jag lät bilen stå på för att kyla ner turbon så passade jag på att gå in med lite grejer jag handlat därefter när jag kom ut igen till bilen så såg jag att position/parkeringsljuset som sitter på höger sida av kofångaren bak har gått sönder.

Jag var iväg till OK idag och köpte en ny lampa och pluggade i men den lyser fortfarande inte. Jag har även prövat att mäta med en voltmeter i sockeln för lampan och det kommer inte en minsta liten gnutta spänning.

Vad tror ni kan vara problemet? Jag har även kollat säkringarna (alla position/parkeringsljus går på samma säkring så isåfall borde ingen fungera om säkringen är trasig), sprayat in lite kontaktspray i sockeln där lampan sitter but still no light.
Har även vridit på reglaget till vänster om ratten (där man kan skifta mellan halvljus osv) men lampan är fortfarande död.

Jag blir galen på detta. Vad tror ni att de tar för att fixa detta på en verkstad? Eller är det något som man kan ge sig på själv tror ni?
Buhh kan se summan framför mig för felsökning, demontering av kaross m.m. :S

Tack på förhand!
/Simon
En liten uppdatering. Nu tog jag mig tiden att kolla upp detta problem.

Jag plockade bort högra bakhjulet, skruvade bort innerskärmen som sitter mot bakre kofångaren. Efter det så såg jag "stöpseln", eller rättare sagt modulen... drog isär modulen, vek ut kabeln som går in mot säkringsdosan och sprayade in lite 5-56 i kontanten.

Nåväl, vred om nyckeln så alla lampor tänds, tog fram multimetern och mätte i kontakten och JIPPI den gav utslag!
Så förmodligen hade det ärjat igen.

Så nu fungerar lampan (positionsljuset) igen :lol: . Tänkte bara berätta hur jag gjorde ifall någon får liknande problem.

Tack för tipsen dessutom.

Mvh
Simon
s40mannen skrev:Ah okej. Ska ta en titt på det. Kan dock säga det att bilen gick igenom besiktningen utan några anmärkningar trots att lampan inte lös. :)
Fantastisk information! :) Tack för att du tar dig tid att skriva saker som andra har nytta av!

Nu ska jag bara hitta en annan person med samma engagemang som råkar ha en bakre kofångare upphängd i en elkabel istället för fästena pga. krockad balk.

8)
Elspray är bättre i detta avseende. De där lamorna måste inte fungera enligt SBP men det är ju trevligt när de gör det.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]