Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polxlt
Precis varit i besiktat bilen och fick nedslag pga för hög HC halt
CO=0,1 (0,5)
CO 2500=0,2 (0,3)
HC=129 (100)
Lamda=1,0 (0,96-1,04)

Jag har för några dagar sedan använt medlet från Wynns som man sprutar in i luftintaget (DIP3)
Använder mig även av medlet TRI-PAK som hälls i tanken, kör på 98 oktan
(knepigt att som säger på den sidan att om man häller i TRI-PAK så ska problemet vara löst, jo tjena)
I tidigare protoll från bilprovningen så ser man succesivt att HC halten ökat allt mer
Förra året var det strax under 100

Nån som kan ge mig förslag vad det kan vara
Bilen är en Volvo V40 1,8 GDI-98
Kan det räcka med att byta olja?
Användarvisningsbild
av volvo51
Oljebyte+filter skadar inte men det räcker nog inte. Gör rent spjällhuset nogrannt och ta en vända där du varvar ur motorn ordentligt. Om det inte hjälper är det nog en blästring av toppen som gäller eftersom du har en fas 1.
av polxlt
volvo51 skrev:Oljebyte+filter skadar inte men det räcker nog inte. Gör rent spjällhuset nogrannt och ta en vända där du varvar ur motorn ordentligt. Om det inte hjälper är det nog en blästring av toppen som gäller eftersom du har en fas 1.
Det här med att tanka med E85 eller K-sprit (för att fuska lite) nån som har provat detta? Hur mycket ska man
då ha i tanken med tex E85 eller K-sprit
Användarvisningsbild
av volvo51
Du lurar bara dig själv(och miljön)med detta. Tror inte att det funkar. Prova mitt förslag. Blästring kostar ca. 4000 kr på Mistubishi.
av polxlt
volvo51 skrev:Du lurar bara dig själv(och miljön)med detta. Tror inte att det funkar. Prova mitt förslag. Blästring kostar ca. 4000 kr på Mistubishi.
Nja ca 7000:- på en mitsubishi verkstad där jag bor S-vall, provar gärna en sniklösning före 7000:-
av mackeman
testa byta tändstift, luftfilter, fördelarlock och rotor, oftast förbränns inte allt rätt och kan lösas på detta sätt
Användarvisningsbild
av volvo51
Fördelarlock och rotor finns inte på dessa motorer. Däremot är det en bra ide att byta luftfilter men det hjälper nog inte heller. Prova spjällhus+urvarvning. Tändstiften ska vara iridium. Kolla även kontakten mellan tändspole/tändstift,brukar kunna vara ärgit.
av mackeman
tyvärr inte så van vid japs motorer tyvärr. såg nu att det var en gdi
Användarvisningsbild
av volvo51
mackeman skrev:tyvärr inte så van vid japs motorer tyvärr. såg nu att det var en gdi
Ingen är fullkomlig. Du är förlåten. :D Men japsen är suveräna att tillverka bra motorer(kanske undantaget GDI).
av polxlt
Har ibland känt att det luktar avgaser inne i kupen när jag står stilla i bilköer tex vid trafikljus (försvinner när jag kör iväg igen)
Om avgassystemet läcker någonstans, kan det resultera till dåliga avgasvärden?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]