Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Javisst! Audi´s, skodas´s och vw´s grej, coming / leaving home.
Det går ut på att Vid låsning och upplåsning tänds ljusen på bilen tills förardörren öppnas.
Praktiskt? nja..
Snyggt? JA!

Då jag saknar pengar och förmåga att köpa en nya audi A5 får jag lov att bygga det självpå min V40 2.0t -01.

Jag har forskat lite i saken och funnit ett timerbaserad relä som borde göra susen.
Googlat och sett att jag inte är först med tanken då en del tyskar gjort detta, beskrivningar saknas.

De stora frågorna som hindrar mig är:
Vart ska signal strömmen komma ifrån? Det måste vara något som aktiveras av fjärrkontrollen t.ex. C-låset, larmet eller innebelysningen. Relädosan är inte allt för stor men ska gå att gömma någonstans. En annan tanke som stör mig är att om jag skulle tända innerbelysningen i bilen under färd kommer dimljusen antagligen tändas.

Tankar / förslag?

Edit: tydligen så har alla volvobilar det förutom min.
är det bara jag som har "lock" och "unlock" på min fjärr?? :???:
Senast redigerad av 1 absolutjoxs, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Min första tanke är: Vilken konstig rubrik! Skulle vilja att du rättar till detta. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=27458 Glöm inte bilmodell och årsmodell också.

Men sen tycker jag också det är konstigt att du inte redan har detta. Jag har en S40 2,0T -01 och har denna funktionen. Tycker själv att det är väldigt praktiskt.
Tycker först och främst att du ska kolla upp om du har detta eller inte innan du försöker sätta dit nåt extra. Det är nog enklare att laga funktionen än att göra en ny variant.

Till sist. Varför skulle dimljusen tändas när du tänder innerbelysningen?

Välkommen till forumet föressten.
Användarvisningsbild
av Brainy
Det jag spontant tänker är att få någonting att känna av när styrspänningen till larmet slås av.
Men jag måste säga att innerbelysningen känns absolut enklast att koppla mot för den slås väl ändå på när du larmar av?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det slog mig förresten nu att på min gammsaab så fanns det utgångar för 12v som aktiverades när jag larmade av respektive när jag larmade på.
Har någon ett kopplingsschema till larmet på ovanstående bil så kan vi ju kika om det finns något liknande, i annat fall så kan det vara läge att mäta upp och kolla.
Det finns ju i haynes (stavas?) gör det självboken. men jag tänkte att om man bara hittar relät till c-låset bakom ratten så borde man kunna sno signalström därifrån.
av absolutjoxs
Till sist. Varför skulle dimljusen tändas när du tänder innerbelysningen?
-Om jag tänder lampan skickas ström till tidsrelät och då sätter hela processen igång :)

Välkommen till forumet föressten.[/quote]
-tack så mycket! alltid trevligt med likasinnade
Tänk på att om du kopplar via innerbelysningen tänds ljuset varje gång du öppnar dörren... Kanske inte riktigt vad du tänkt dig. Det bästa vore att koppla via centrallåset, för det är ju när du låser och låser upp som ljuset ska tändas. Eller hur?
Användarvisningsbild
av Tomas88
absolutjoxs skrev:Till sist. Varför skulle dimljusen tändas när du tänder innerbelysningen?
-Om jag tänder lampan skickas ström till tidsrelät och då sätter hela processen igång :)
Du får ursäkta. Jag var lite snabb när jag svarade. Trodde först du menade kupébelysningen.
Mina dimmljus tänds inte när man låser upp.

Intressant idé detta med dimljusen. Blir själv sugen på att försöka fixa detta nu. :)
roberte skrev:Tänk på att om du kopplar via innerbelysningen tänds ljuset varje gång du öppnar dörren... Kanske inte riktigt vad du tänkt dig. Det bästa vore att koppla via centrallåset, för det är ju när du låser och låser upp som ljuset ska tändas. Eller hur?
<
Här har vi en som tänker!

C-låset är nog det bästa då det inte har någon annan bi-funktion än just låsöppning. tydligen ska relä´t sitta någonstans bakom/under ratten bland ett gäng andra relän. Finns det någon märkning på dessa olika relän eller är det bara att rycka och testa funktionerna? I gds boken står det inte speciellt utförligt om vilket som gör vad.
Hittar man väl relät så kan man nog ta tröm därifrån.
Kanske kan vara lite knixit att få en sladd från reläsockeln så kanske finns något bättre ställe?
av absolutjoxs
Tomas88 skrev:Intressant idé detta med dimljusen. Blir själv sugen på att försöka fixa detta nu. :)
ja! som sagt.. onödigt men diskret styling!

Film på funktionen

detta demonstrerar en seat, så lång jag vet finns det bara på vw, audi och skoda så det måste vara något hemmabygge

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]