Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FlickvännensV40
Hallo,

Har precis bytt båda bromsoken bak, igen ??:-/ , på FlickvännensV40. Gjorde det sist i somras och köpte mej då ok på Biltema. Det va nog en av mina sämsta affärer någonsin för det va ju nått värre skrot det där och dyra va dom med för att enbart vara skit. Dom fick jag aldrig till att fungera. Fick tag i ett par begagnade från skroten som funkar finfint - så nu går tillomed handbromsen tillbaka oxå :) hehe
Nu till frågan: Hur justerar man så att handbromsen tar tidigare? Nu får jag dra typ handbromsspaken äna upp i topp för att däcken ska låsa helt. Ni andra v40 ägare, e där liksom ett "slapp" i handbromsspaken på era med innan man kommer in i hacken? Eller det e nått man kan justera oxå? Någon som har en sprängskiss av handbromssystemet så e det mer än välkommer oxå.
Ha en trevlig kväll.

Mvh.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vad jag förstått så skall handbromsen vara självjusterande på S/V40. Ska bara vara att trampa hårt på bromsen ett par gånger.
Men det kanske finns en annan justering också.
Vad var det för fel på biltemaoken? Lämnade du inte in dem? Du bör ju ha fått nya om de var kassa.
Tomas88 skrev: Vad var det för fel på biltemaoken? Lämnade du inte in dem? Du bör ju ha fått nya om de var kassa.
Jag köpte dom på biltema i somras men fick dom aldrig till att fungera helt perfekt. Sen nu under hösten/vintern blev det bara värre o värre. Handbromsen släppte aldrig helt nu i slutet och bromsverkan va ju värre än en gamal Amazon från 64!! Den släppte först (nästan helt) när man man trampade på bromspedalen så kände man liksom i handbromsspaken att det klickade till. Sen hörde man när man krypkörde att det kom "broms-ligga-på" ljud från bilen - likså när man stod utanför o bilen körde iväg.
Pratade med lite folk som jag känner som e väldigt kunniga på det där med bilar o han sa att sånt där skit att ha handbromsen i samma grunka som vanliga bromsen e billigt att tillverka med fungerar egentligen aldrig riktigt bra. Tex har bla Audi haft detta systemet innan på en del av deras bilar o har alltid haft problem. Det enda som skulle få bukt på problemet va att köpa orginal sa han. Men dom va ju satans dyra!!!! :shock: Så jag hittade ett par bättre begagnade på skroten så nu funkar det finfint! Nu e det ju bara det där lilla slappet i vajern om jag vill få bort. Pratade med dom på volvo idag o där ska visst finnas nån mutter framme vid handbromsspaken som man kunde justera lite på
av dannes40t
Lossa bakre mittkonsolen mellan sätena genom att ta bort "ciggarettfacket" på slutet av mittkonsolen(mot baksätet). Under det hittar du två skruv samt en skruv om man lyfter på gummibiten för "dryckhållaren". (på s40 iaf)

Plocka bort hela kåpan och under den så hittar du handbromsvarjrarna och balansplattan. Samt reglerskruven!

Kolla så plattan inte står snett (alltå den ska vara 90 grader från mittvajern), isåfall har antagligen någon av bromsokens handbromsmekanismer kärvat och behöver smörjas upp.
av kalles
Hej! Biltema är kanske inte är så bra kvalle men jag köpte två bromsok bak och det funkade fint, rengör ordentligt där beläggen glider och smörj med kopparpasta då borde det funka. Besiktade 2/2 ua. Om du ska justera så ta bort dryckeshållaren mellan säterna .En skruv uppe under gummit och två st. bakom askoppen sen ser du justerskruven använd 10mm lång hylsa. Om allt funkar med okerana så ska du inte behöva justera. Slappet som du säger, är att armarnan på okerna inte orkar gå tillbaka till sina bottenlägen när dom är tröga =rostolja eller renovera eller nytt. Dom nya oken brukar jag borra ett hål för fettspruta innan montage.
av kalles
Har tyvär inga bilder men borra ett hål på sidan där axeln går ner(den från handbromsvajern) och jänga. Montera sen en smörjnippel. Fetta tex. vid däckbyte funkar perfa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har garanti på allt du köper enligt svensk lag !!! bara att hämta nya OK på biltema.... (varför ska biltama alltid komma undan?)

Jag vart lika sur när vi i veckan fick in en magan med kamremshaveri (kamremen var bytt i somras på en verksta som lämnat billigare pris än vi, När vi konstaterat att det var kamremen så drogs bilen återigen till denna verksta. där konstatera man att vatten pumpen havererat & kunden får betla hila kalaset, vilket kunden gickmed på utna att klaga :shock:
Tillsaken hör att vi alltid byter vatten pump på denna motor för vi har erfarenhet o vet att dom inte håller, därför var vi dyrare.
Om nått blir fel hoss oss så blir det et hilma liv, MEN hur kan kunder som köper billigt "skit" & åker till de "billiba" verkstäderna köpa att dom själva som kunder ska stå för de kostnader som helt upenbart är verkstans eler typ biltemas fel???

För att återgå till din handbroms. så är det viktigt att bromsokens handbroms arm orkar dratillbaka armen till stoppet. kolla detta noga på ett begagnat ok.
sen när du justerar vajern så ska vajern bli spnän, men den får inte under några omstendigheter bli så spänd att okets hndbromsarm lämnar stopläger (gör den det så funkar inte självjusteringen i handbromsen!!!)
CarMan skrev:

För att återgå till din handbroms. så är det viktigt att bromsokens handbroms arm orkar dratillbaka armen till stoppet. kolla detta noga på ett begagnat ok.
sen när du justerar vajern så ska vajern bli spnän, men den får inte under några omstendigheter bli så spänd att okets hndbromsarm lämnar stopläger (gör den det så funkar inte självjusteringen i handbromsen!!!)
Tusen tack! Justerade till allt i förrgår och nu så e det som nytt :)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]