Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qwarkman
Faktiskt så utvecklar den 55W värme. Men eftersom reflektorn är konstruerad för en 55W halogenlampa går det utmärkt.
av Wrath
Jag kör med 55W på helljuset och gjort det sen i höstas , funkar utmärkt ! Tänk bara på att INTE köra 55W på halvljuset, då bliru nog stoppad av farbror blå omgående, lyser alldeles för starkt för halvljus. kör 6000k på både hel och halv , men skulle kört på 4300k då jag tycker det blir för blått
av absolutjoxs
Eftermonterad xenon är inte okej enligt gällande polismakt och besiktning. Tydligen måste xenon ljus "niga" när du bromsar och det gör den inte om du bara byter lampsockel mm..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Qwarkman skrev:Faktiskt så utvecklar den 55W värme. Men eftersom reflektorn är konstruerad för en 55W halogenlampa går det utmärkt.
Nej 55w värme kan den ju inte utveckla. Då finns det ju ingen energi kvar för ljuset.
Eftersom xenon lyser starkare blir det ändå mindre värmeutveckling med 55w xenon än 55w halogen.
av sirkrille
absolutjoxs skrev:Eftermonterad xenon är inte okej enligt gällande polismakt och besiktning. Tydligen måste xenon ljus "niga" när du bromsar och det gör den inte om du bara byter lampsockel mm..
I halvljuset är det inte ok att eftermontera xenon. men i helljuset är det ok.
av sirkrille
men det är ju ok att ha xenon som extraljus. är det väl inga problem att ha det i helljuset? halvljuset vet ja att man inte får ha det i. men har aldrig hört att det inte är ok att ha det i helljuset. men kanske har fel?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja om man skall följa lagen nitiskt så är det endast tillåtet att montera xenonextraljus om de är e-märkta. Lagen om att de är tvugna att vara e-märkta har inte alltid funnits så är de monterade innan det datumet så är det ok.
Men pga helfordonsgodtjännandet är det inte tillåtet att montera ett xenonkitt i helljuset.
Kan dock nämna att de inte kontrollerar helljuset mer än att det fungerar på SBP. :wink:
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]