Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en V40 2.0T -99a 20000 mil, för en billig peng. Jag har kört ca 700 mil sedan dess.

Följande fel har hittats:
a) Utbränt innanmäte i katalysatorn, och innanmätet ligger och skramlar. Hörs bara vid tomgång.
b) Problem med växellådan. Vid kallstart så är det lite kämpigt att få i någon av växlarna, men
efter att bilen gått varm så blir det nästan helt bra igen. Inga problem alls under körning, bara vid start.
c) Sprucket glas (plast?) på bakluckans högra ljus.
d) Ett motorfäste är trasigt, så det klonkar till (i skyddsplåten under motorn?) vid gaspådrag.

Vilket är viktigast att åtgärda? (Jag är inte speciellt sugen att bli av med pengar...)
Själv tror jag att a och b ska gå bra att köra vidare med. Men att c (om det kommer in vatten och det
står och rostar?) och d (kanske inte är så bra för de andra fästena?) kan skapa problem...??
Det optimala är såklart att åtgärda allt det du räknar upp på en gång, blir inte dyrt om du skruvar själv och har tillgång till en svets.

Men jag skulle ta det i denna ordning:

1. Motorfäste
2. Katalysator (Inte roligt om innanmätet täpper till avgassytemet.)
3. Baklampan
4. Växlellådan (Kan det vara slitna bussingar i växellänkaget eller kan det ha något att göra med motorfästet tro? :roll: )

Värt att nämna är att katalysatorn och baklampan kan ställa till problem på besiktningen. :wink:
1. laga orsaken till varför katen pajat.
2. laga katen
3. laga baklyset
4.motorfäste eller växelåda, det som käns mest iriterande
5. den som vart kvar
Tomas88 skrev:Ang växellådan låter det ungefär som mitt problem. Står beskrivet i denna tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=34462
Ja, vi verkar ha samma problem med tröghet i växling vid start.
Men alla bilmekar jag har pratat med säger att byta v-olja inte är lösningen,
men jag är trots det sugen på att prova.
Det är ju så pass billigt att det känns värt att ge det chansen.

Men annars stör det inte mig så väldigt mycket. Jag är väldigt nöjd i övrigt med bilen, bortsett
från felen. Och att ta ner växellådan och byta det som är slitet, då pratar vi 8-9 tusen. Dvs, not
an option :-O)

Är iofs bra läge nu om man vill byta in sin bil och köpa något nyare :)
ställ bilen på plant underlag. prova att läga i backen & 1:an innan motorn startas, har du lätt eller svårt att göra detta?
starta sen bilen. när du nu åter försöker lägga i 1:an, försöker bilen rörasig lite lite framåt, trots att kopplingen är nedtryckt?
CarMan skrev:ställ bilen på plant underlag. prova att läga i backen & 1:an innan motorn startas, har du lätt eller svårt att göra detta?
starta sen bilen. när du nu åter försöker lägga i 1:an, försöker bilen rörasig lite lite framåt, trots att kopplingen är nedtryckt?
Jag ska testa att lägga i backen och 1:an innan motorn är igång, imorgon innan jag kör till jobbet. Jag har
för mig att det är svårt.

Men du beskrev det helt riktigt, "när du nu åter försöker lägga i 1:an, försöker bilen rörasig lite lite framåt, trots att kopplingen är nedtryckt?" Det är precis så bilen uppför sig.
Fyller på listan med fler fel.

Följande fel har hittats:
a) Utbränt innanmäte i katalysatorn, och innanmätet ligger och skramlar. Hörs bara vid tomgång.
b) Problem med växellådan. Vid kallstart så är det lite kämpigt att få i någon av växlarna, men
efter att bilen gått varm så blir det nästan helt bra igen. Inga problem alls under körning, bara vid start.
c) Sprucket glas (plast?) på bakluckans högra ljus.
d) Ett motorfäste är trasigt, så det klonkar till (i skyddsplåten under motorn?) vid gaspådrag.
e) Högtalarna som sitter i höger och vänster framdörr slutar fungera bitvis. Någon form av glapp.
f) Vindrutetorkaren till höger strålkastare har nästan slutat fungera helt. Den rör på sig lite då och då bara.

Är det dags att byta in och köpa lite nyare?? :???:
kire1111 skrev:Får man fråga vad du köpte bilen för ?
32000.
Men den har färddator, farthållare, ACC och rails på taket. Vet inte om det är standard eller extrautrustning.

Och den går utmärkt och är trevlig att köra/åka i. Men jag anar oråd ang. alla fel...
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]