Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fraazze
Hej!
Har ett väldigt irriterande problem. I bland startar bilen 10 gånger utan problem för att sen va svårstartad 5 ggr i rad typ:-(O) . I bland varannan gång. Helt sporadiskt. Jag har bytt antennring, vevaxelgivare, tändspolar,luftfilter,stift,bränslepump.
När bilen bråkar så tänder motorn till för att sen bara dö. Sen kan man hålla på i från allt 3-9 gånger för att få den till att starta. När den väl startar så går den hur fint som helst. Har varit inne på volvo men dem hittar ingenting där. :roll:
Inget fel på bränsletryck eller nåt. Håller på att bli knäpp för man vet aldrig var man blir stående nånstans. Så snälla alla tips och råd är välkomna. Hoppas det finns någon som haft liknande fel. Förresten var sitter jordningspunkterna nånstans?
Senast redigerad av 1 fraazze, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jobbigt med sådana fel. Inte lätt att felsöka heller när det är så diffust.

Jag hade börjat med att kolla olika kontakter så att de sitter bra och inte är oxiderade.
Kan ju vara något kontaktfel.
av fraazze
Tomas88 skrev:Jobbigt med sådana fel. Inte lätt att felsöka heller när det är så diffust.

Jag hade börjat med att kolla olika kontakter så att de sitter bra och inte är oxiderade.
Kan ju vara något kontaktfel.
Jag har gått över alla kontakter med och sprayat med kontaktspray dem kontakterna som e synliga d.v.s men inget hjälper :cry:
av juste
Hade ett liknande fenomen på min när den var ny. På första försöket startade den alltid, men dog igen efter ½ sekund. På andra försöket startade alltid som vanligt. Det löstes med en nerladdning av en ny programmvara till "styrboxen". Har inte haft några problem efter det.
/peterj V40 1,8 -00
av fraazze
juste skrev:Hade ett liknande fenomen på min när den var ny. På första försöket startade den alltid, men dog igen efter ½ sekund. På andra försöket startade alltid som vanligt. Det löstes med en nerladdning av en ny programmvara till "styrboxen". Har inte haft några problem efter det.
/peterj V40 1,8 -00
TAck för tipset men jag har för mig att 98:ans styrbox inte gick att uppdatera utan att man behövde byta ut den.
av fraazze
Nu har jag varit inne på volvo igen och hört mig för. Jag måste köra en uppdatering av styrboxen sa dem och det var den styrboxen som dem sa för en månad sedan att 98:ornas boxar inte gick att uppdatera och denna uppdateringen skulle då kosta 1000 spänn. Ville bara informera :roll:
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]