Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannes40t
Hej. Har tomgångsproblem som gör att bilen alltid vill dö efter gaspådrag samt att den är mycket svårstartad.
Den har inte startad alls de senaste 3 dagarna ..

Testade idag Biltemas felkodssökare :)

Den funkade förvånandsvärt bra och jag fick fram 3 st felkoder på min bil

Dessa 3 var det:

(P0118, P0340, P0444)

P0118 ; Engine Coolant Temperature Circuit High Input

P0340 ; Camshaft Position Sensor A Circuit Malfunction (Bank 1 or Single Sensor)

P0444 ; Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Open

Någon som kan hjälpa mig ?:-/ Rena grekiskan för mig.. Nått med motorkylningstemeratur?
(Jag bytte Tempgivaren för någon månad sen, efter det så har temp varit stabil iaf)

Finns det något jag kan göra själv???

vänliga hälsningar Danne
Senast redigerad av 4 dannes40t, redigerad totalt 0 gång.
av fraazze
dannes40t skrev:Ursäkta glömde det, gjort!
HUr fick du biltemas felkodläsare att funka?? Skulle köpa en i dag men den passade inte v40 överhuvudtaget :shock:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du har bytt tempgivaren är det bara att radera koden, den ligger väl kvar sen dess.
Kamaxelgivaren skulle kunna vara svaret på dina problem, kommer koden tillbaka om du raderar den?
EVAP-ventilen är en magnetventil på slangen mellan kolfiltret och insuget. Styrenheten känner att det är avbrott på kabeln när den försöker öppna den. Avbrott i ventilen, kablarna, eller så har den varit urkopplad nån gång och koden ligger kvar.

Kolfiltret samlar upp bränsleångor som avdunstar i tanken, sen när motorn är igång ventileras det ut till insuget. För att det inte ska bli för fett efter start pulsas ventilen i början.
av dannes40t
Hej, har tyvärr inte hunnit uppdatera mig ..
Bilen startade häromdagen men tomgången svajjar och vill dö som vanligt.

När jag skulle radera felkoden för temp-givaren så raderades alla 3 koderna.
Åkte ut en sväng med bilen och då tändes motorlampan igen, men endast kod P0444 kom upp..

Kan jag bortse ifrån Kamaxellägesgivaren eftersom den koden ej kom upp igen? ?:-/

Däremot har min avgas(Lambda) lampa lyst till och från enda sen jag köpte bilen. Men inte haft några problem innan.. :roll:

Har tänkt att byta backventiler mellan Evap-slangarna och kanske även passa på att byta slangarna..

Är det mycket jobb att byta kol-kanister eller Evapventilen själv? Funderar nästan på att lämna in bilen, men då får jag väl antagligen betala för att bilia ska göra sin felsökning??

mvh //Danne
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]