Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tefug
#253570
Tjenare...

går och lurar på en v40 och har lite funderingar...

finns det nått bra riktvärde på miltal att hålla sig till? typ aldrig över 30.000 eller så...
vad ska man va noga med att kolla på v40? bromsarna bak har jag hört ska vara
bekymmersframkallare, finns det nått mer?

vad kan man förvänta sig för bränsleförbrukning med de olika motorerna?
Användarvisningsbild
av Fisch
#253582
Tycker du inte ska haka upp dig på mäterställningen. En bil som går många mil om dagen på motorvägen utsätts inte för samma slitageklass som en bil som går några kilometer om dagen inne i stan. Det viktigaste tycker jag är just hur bilen är använd och av vem. Det är ju knappst så att när bilen gått över 25000mil så är det ett riskobjekt och man får räkna med skroten efter att man själv använt den i några år... Med rätt omhändertagande kan en modern bil gå hur långt som helst. Hur lång bilens livslängd blir är upp till brukaren!
Användarvisningsbild
av Tomas88
#253618
Om du har ekonomi för det så satsa på en fas 2 (modellår 2001 och framåt).
Fas 2 kom visserligen 2000 men var inte helt uppdaterad.
Fas 2 har bla bättre ljudisolering, bättre rostskydd och modernare inredning än fas 1.
S/V 40 är lite mer rostkänsliga än övriga volvos så det kan vara en idé att kolla lite extra noggrant efter rost.

När det gäller motorval så beror det ju helt på vad du vill ha.
Minsta motorn 1,6 ca 100 hk
Största T4 200 hk
Den enda jag avråder dig ifrån är 1,8i (GDI). Anledningen är att jag hört att det skall vara mycket problem med denna motor. Har dock inga egna erfarenheter av de motorerna.
Jag har själv en S40 2,0T -01 (165hk). Är nöjd med denna motorn. Den går snålt och är ganska pigg.

Att det skulle vara särskilda problem med bromsarna på V40 hade jag inte hört innan. Men kan ju ha missat detta. Däremot så är det ju allmänt så att det lätt blir problem med bakre skivbromsar om man inte använder de tillräckligt

Som föregående talare säger. Bry dig mer om skicket på bilen, hur den är servad osv än mätarställningen.
av tefug
#253712
Vad är det för bekymmer med 1,8?

bromsarna är nog som du säger, för mycket fröken-bromsande...

har fått nys om en 2 liter -97:a med strax över 30 på mätaren och jag ska iaf titta på den...
csn tycker inte att jag ska ha en fas 2, kanske inte att jag ska ha bil alls men jag har fyra mil till
skolan utan fungerande bussförbindelse..
Användarvisningsbild
av Tomas88
#253790
Det är inte 1,8 utan 1,8i som har haft mycket problem.
1,8i är en Mitsubishi motor. Tydligen så sotar de igen ganska lätt. Gör gärna en sökning på 1,8i eller GDI så hittar du nog en del.

Lycka till med kollen. Se bara till att inte ha för bråttom. Det lönar sig oftast att kolla på många olika bilar om man har tid till detta.
av jhenrikj
#253853
Jag har en 1,8i -00 som har gått 19000 mil och den har aldrig någonsin varit några problem med motorn på den. Mycket annat har jag fått åtgärda under åren men just motorn har alltid fungerat. Den går som en klocka. Hyfsat bränslesnål är den också 0.8 blandad körning enligt färddatorn.
av christer.d
#253947
förr eller senare kpmmer det som ett brev på posten
när det gäller 1,8i motor
till och med volvo själv avråder denna mod.
Användarvisningsbild
av volvo51
#254056
christer.d skrev:förr eller senare kpmmer det som ett brev på posten
när det gäller 1,8i motor
Vad grundar du detta på? Egna erfarenheter? Är det inte bara tidiga(Fas 1)GDI-motorer som det är sotningsproblem med? Jag har en 01-a och kollar spjällhus,vacumslang till bromsservon o.s.v.(där det brukar sota igen)med jämna mellanrum,det finns inget sot(utom det normala i spjällhuset).Motorn går kanonfint och drar 0,7 blandad körning nu med vinterdäck,mindre på sommaren. Igensotning visar sig som höga HCvärden(max 100)vid besiktning,mina två senaste är 006 och 008. Jag håller med om att GDI-motorn kräver lite mer av ägaren och är dyrare i service men om man gör det själv blir det inte så mycket. Jag kör på 98 oktan,iridiumtändstift,täta oljebyten(max 500 mil).
av christer.d
#254195
Nä jag grundar inte det på egna erfarenheter bara som man läst och hört OCH SOM JAG SA att volvo bil försälning
hä uppe i norr avrådde att köpa v/s40 med 1,8i motor. För dom menade att det var den sämsta motor.
att man ska hålla sig till dom som har volvo motorer.
Sen att fas1 skulla vart sämre med gdi motor, nä gdi motor är gdi
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]