Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jankan
Hejsan...Ny på denna sida så jag gör ett försök innan jag skickar bilen till verkstad..Min volvo är riktigt svårstartad.Tar typ 10sek och några några pump med gaspedalen innan han hoppar igång..När man väl har fått igång den så går den illa en liten stund(låter som om den går på 2-3burk) samt att det luktar en massa bränsle..Men när man vrider av tändningen och startar upp den direkt så går han igång utan nå problem,när man nu har kört den varm..Men det räcker att den står avstängd typ 5min så är man på samma visa igen.. Finns det nån annan "stolt"volvo ägare som har samma problem?? :roll: Tack på förhand Jankan
Användarvisningsbild
av #27
Jag jobbade med en med liknande problem för en vecka sen då var det tempgivaren som var dålig men det kan vara något annat på din bil.
av Jankan
vad har tempgivaren för verkan på startproblem?räcker ju att bilen står avslagen ett par minuter så får man mölja.. den hinner inte bli kall i motorn på denna lilla stund.. Vad vet jag...
Användarvisningsbild
av #27
Om tempgivaren ger felaktigt värde så får motorn för mycke eller för lite bensin.

Men som jag skrev tidigare så kan det vara något annat fel på din bil..
av Lillengbg
Hej har samma problem med min bil,en v40 T4-99:a Har en kanske lite dum fråga, men vilken givar menar du? Vattentempgivarn eller oljetempsgivaren? Och till trådskaparen,vad var felet på din bil? Mvh:Daniel
av uffe_hudik
Jankan skrev:Hejsan...Ny på denna sida så jag gör ett försök innan jag skickar bilen till verkstad..Min volvo är riktigt svårstartad.Tar typ 10sek och några några pump med gaspedalen innan han hoppar igång..När man väl har fått igång den så går den illa en liten stund(låter som om den går på 2-3burk) samt att det luktar en massa bränsle..Men när man vrider av tändningen och startar upp den direkt så går han igång utan nå problem,när man nu har kört den varm..Men det räcker att den står avstängd typ 5min så är man på samma visa igen.. Finns det nån annan "stolt"volvo ägare som har samma problem?? :roll: Tack på förhand Jankan
jag hade samma fel. de bytte bränsletrycksregulatorn på den,,,
av kire1111
har du kollat tändstiften, tänkabblar, tar bilen in tjuvluft genom trasig gummislang hade det felet på min bil gick som skit då. kommit in fukt i någon tändel har haft det felet med. Vet inte om det sitter en luftmängmätare på alla bilar har haft det felet med, den var trasig på en ford jag hade var inte frisk då kan jag säga blir helt fel mängd luft och bensin var svår startad som attan när den var kall och fuktig motorn lätt inte frisk när det hände
av Bhaal
Jag hade liknande fel på min bil nyss. För mig var det bränslefiltret som hade rostat sönder. Så efter varje gång jag ställde bilen så tömdes slangarna fram till motorn. Så fick mala tills den gick igång.

Men kolla vid vänster bakdäck, där satt mitt bensinfilter och det var där bensinen läkte.
Kostade knappt 800kr på volvo verkstad att fixa.
av Jankan
Köpte en ny BTR på Meca...Men den passade då givetvis inte fast man uppgav reg nr..Fick ringa volvo så imorgon ska jag punga ut med 1050kr..Får hoppas på att denna passar då...Sen får vi se om det var fel på den gamla...Pluggade in dator och fick upp Bakre lamdasond..Får byta ut den oxå..Men återkommer med resultat..Tack för allt tips jag har fått iaf....Mvh Jankan :-O)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]