Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dabo78
Jag vet att det finns fler trådar om detta men kunde inte riktigt finna något svar som passade mitt "problem"
Jag har ett vinande ljud när jag gasar på och släpper gasen..men när bilen står på tomgång så är det borta.
har en S40 2.0T och har haft detta sen jag köpte den för 3 månader sen..
Ingen blå rök och den går som en klocka.
någon som har några förslag på vad det kan vara?
Med vänliga hälsningar
Daniel
Användarvisningsbild
av dabo78
Mattias_667 skrev:Bromsar ? Hjullager? Framvangnen ?
nej jag tror inget av det...har frågat många och 1 har sagt turbon någon har sagt ett lager någonstans i motorn.
det låter inget om jag frikopplar och rullar i hastighet, bara när jag gasar när jag kör och börjar motorbromsa
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har du lokaliserat varifrån ljudet kommer ungefär?
Låter det likadant om du gasar i friläge då bilen står still som när du kör?
Användarvisningsbild
av dabo78
Tomas88 skrev:Har du lokaliserat varifrån ljudet kommer ungefär?
Låter det likadant om du gasar i friläge då bilen står still som när du kör?
Tomas :) jag har lite svårt att lokalisera det när jag sitter i bilen och kör, men jag tror det kommer ett litet liknande ljud när jag står stilla och gasar hårt, men inte riktigt säker
Användarvisningsbild
av vetten
Det är iofs helt normalt att turbon viner lite när den börja att bli lite sliten, man brukar ju kunna skilja ut ljudet om det kommer från turbon om det kommer när man trycker på och vinandet kan även ligga kvar vid vissa varv, men om allt funkar som det ska och bilen går bra och laddar som den ska och som sagt ingen blårök, så kan du nog vara lugn angående turbon. Vad jag tycker att du ska göra är att kolla om vinandet kan komma från någon annan del av motorn ex.vis. generatorn som ibland kan vina rätt mycket när ett lager är på gång. Klart att det är svårt att kolla eftersom det bara hörs när du kör (du kan ju inte ha en kompis under huven när du är ute och kör) :shock: Att det inte låter när bilen står på tomgång eller när du gasar utan belastar motorn är ju helt normalt för då laddar inte turbon som vid belastning. Men som sagt jag tror inte att det är ett stort problem, jag har samma ljud på min 480tic vid vissa varv, låter som du beskriver. Det va någon mekarkompis till mej som sa att ju mer det viner ju mer sliten börjar turbon bli och det kan säkert vara sant, men så länge den inte börjar att blåröka vid fullt gaspådrag så är det ingen större fara utan någonting man får stå ut med. Visst är det så att ibland så hörs det inte alls? Eller åtminstone mindre.
Användarvisningsbild
av dabo78
vetten skrev:Det är iofs helt normalt att turbon viner lite när den börja att bli lite sliten, man brukar ju kunna skilja ut ljudet om det kommer från turbon om det kommer när man trycker på och vinandet kan även ligga kvar vid vissa varv, men om allt funkar som det ska och bilen går bra och laddar som den ska och som sagt ingen blårök, så kan du nog vara lugn angående turbon. Vad jag tycker att du ska göra är att kolla om vinandet kan komma från någon annan del av motorn ex.vis. generatorn som ibland kan vina rätt mycket när ett lager är på gång. Klart att det är svårt att kolla eftersom det bara hörs när du kör (du kan ju inte ha en kompis under huven när du är ute och kör) :shock: Att det inte låter när bilen står på tomgång eller när du gasar utan belastar motorn är ju helt normalt för då laddar inte turbon som vid belastning. Men som sagt jag tror inte att det är ett stort problem, jag har samma ljud på min 480tic vid vissa varv, låter som du beskriver. Det va någon mekarkompis till mej som sa att ju mer det viner ju mer sliten börjar turbon bli och det kan säkert vara sant, men så länge den inte börjar att blåröka vid fullt gaspådrag så är det ingen större fara utan någonting man får stå ut med. Visst är det så att ibland så hörs det inte alls? Eller åtminstone mindre.

Oj...ett långt och bra svar. Ja helt rätt att det inte låter vid alla hastigheter, håller jag exakt jämn hastighet så är det inte märkbart, så du tycker jag ska köra vidare?
:)
Användarvisningsbild
av Fisch
dabo78 skrev:
vetten skrev:Det är iofs helt normalt att turbon viner lite när den börja att bli lite sliten, man brukar ju kunna skilja ut ljudet om det kommer från turbon om det kommer när man trycker på och vinandet kan även ligga kvar vid vissa varv, men om allt funkar som det ska och bilen går bra och laddar som den ska och som sagt ingen blårök, så kan du nog vara lugn angående turbon. Vad jag tycker att du ska göra är att kolla om vinandet kan komma från någon annan del av motorn ex.vis. generatorn som ibland kan vina rätt mycket när ett lager är på gång. Klart att det är svårt att kolla eftersom det bara hörs när du kör (du kan ju inte ha en kompis under huven när du är ute och kör) :shock: Att det inte låter när bilen står på tomgång eller när du gasar utan belastar motorn är ju helt normalt för då laddar inte turbon som vid belastning. Men som sagt jag tror inte att det är ett stort problem, jag har samma ljud på min 480tic vid vissa varv, låter som du beskriver. Det va någon mekarkompis till mej som sa att ju mer det viner ju mer sliten börjar turbon bli och det kan säkert vara sant, men så länge den inte börjar att blåröka vid fullt gaspådrag så är det ingen större fara utan någonting man får stå ut med. Visst är det så att ibland så hörs det inte alls? Eller åtminstone mindre.

Oj...ett långt och bra svar. Ja helt rätt att det inte låter vid alla hastigheter, håller jag exakt jämn hastighet så är det inte märkbart, så du tycker jag ska köra vidare?
Av det jag har läst så bedömmer jag att det inte ska vara någon större fara. Dock ska du vara uppmärksam på om ljudet blir högre och om frekvensen ökar. Kolla också över oljan så bilen inte drar något. Fortsätter det vinande ljudet och du märker att olja försvinner så bör du göra en felsökning anser jag
Användarvisningsbild
av dabo78
Fisch skrev:
dabo78 skrev:

Av det jag har läst så bedömmer jag att det inte ska vara någon större fara. Dock ska du vara uppmärksam på om ljudet blir högre och om frekvensen ökar. Kolla också över oljan så bilen inte drar något. Fortsätter det vinande ljudet och du märker att olja försvinner så bör du göra en felsökning anser jag

ok! tack..undra om man inte sitter och väntar på ljudet med? :-DD det är där men man hänger ju upp sig på det med...
ska kolla oljan nästa gång jag kör

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]