Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag ska montera dit orginal dimljus på på min v40-00
men undrar hur är det lyser det endast på parkeringsljus?
fick lite olika alternativ att det var på första modellerna av v/s40 det lyste endast på parkering
och att från sen 99 och framåt lyser det även på halv och heljus?

ska till lägga att det är fördraget alla kablar till det har köpt nytt relä(art 30852028) och ny stömställare
som har knapp för bak och fram dimljus men har inte monterat ännu det är för kalt just nu.
Tänk på att det kostar 500 kr om du har dem tända annat än med parkeringsljus.
Du får inte ha dem tända med halv/heljus. Du får dessutom bara ha dem tända när det är ju pass ljust ute så att parkeringsljusen ger tillräckligt med ljus. Annars kör du med "otillräckligt ljus" vilket kostar 1200 kr. Spelar ingen roll att det är dimma om du har halvljus på.

Jag åkte nämligen på böter härom veckan och bad polisen förklara vilka regler som egentligen gäller. Han menade på att den enda gången han haft dimljus på var då det snöade kraftigt en kväll så t om. hans havljus blänade honom. Då hade han bara parkeringsljus och sina dimljus. Men då kunde uinte jag vara tyst...jag sa att om det snöade så mycket är det olämligt att köra och han borde stannat och väntat tills det värsta gick över. Han höll faktiskt med om det :D
HlK skrev:Tänk på att det kostar 500 kr om du har dem tända annat än med parkeringsljus.
Du får inte ha dem tända med halv/heljus. Du får dessutom bara ha dem tända när det är ju pass ljust ute så att parkeringsljusen ger tillräckligt med ljus. Annars kör du med "otillräckligt ljus" vilket kostar 1200 kr. Spelar ingen roll att det är dimma om du har halvljus på.

Jag åkte nämligen på böter härom veckan och bad polisen förklara vilka regler som egentligen gäller. Han menade på att den enda gången han haft dimljus på var då det snöade kraftigt en kväll så t om. hans havljus blänade honom. Då hade han bara parkeringsljus och sina dimljus. Men då kunde uinte jag vara tyst...jag sa att om det snöade så mycket är det olämligt att köra och han borde stannat och väntat tills det värsta gick över. Han höll faktiskt med om det :D
Du får garanterat ha dom tända ihop med helljuset eftersom du i princip får ha hur många lampor som helst då, så om snuten säger annat så har han fel.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1195.aspx
Håller inte med dig. För det första så stoppades jag innan 2009 vilket innebär att de eventuella ändringar som tillskommit efter nyår inte gällde då (polisen hade rätt). Dokumentet du länkade till är nämligen för 2009 och frammåt.

För det andra står det i dokumentet på sidan 8 att vid dimma eller krafttig nederbörd ska jag använda halvjus eller dimljus, dock inte tillsammans. I gryning skymmninge eller mörker får också helljus användas, men det försämrar ofta sikten. Jag är säker på att texten ska tolkas att halvljus/heljus får användas, dock inte samtidigt som dimljus.

Oavsett verkar det kortkat att riskera böter bara för att det ser "coolt" ut med tända dimljus.
HlK skrev:Tänk på att det kostar 500 kr om du har dem tända annat än med parkeringsljus.

Eller så var det din motkommentar som fixade böterna för dig :lol:
Han hade redan fått boten när jag sa det. Sa det dessutom med gliten i ögat. Han var riktigt trevlig så det var inte att han blev sur eller liknande. Som tyvärr är ganska vanligt i poliskåren.
Och varför skulle man inte få använda dimljus ihop med helljus? Naturligtvis är det tillåtet men inte ihop med halvljus. Detta borde väl vara ganska klart. Borde väl finnas en hel del trådar om detta ämne här på sidan, men ibland så ska det vrängas och vridas och tolkas på alla möjliga sätt här :roll:

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]