Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gaggi
Hej

Har en Volvo S40 2,0T fas2 '04 som har gått 8400 mil. Köpte bilen som ny och har alltid tagit hand om den. Byttat olja och oljefilter var 1500 mil osv. Motor är trimmad av BSR, steg 2 208hk/320Nm. Har aldrig fått några problem med den. Den drar ingen olja men det luktar bensin när man öppnar locket på motorn, inte så mycket men det känns... Har åkt några gånger genom Tyskland och den går fort över 240 km/h. Bränsleförbrukningen ligger under 10 liter/100 km stads. Och på locket såg jag också en ljusbrun massa och vet inte varifrån det har kommit!
Kan det vara oljan som jag har i den? Mobil 1 0-30...
Vad tror ni varför luktar det bensin och varifrån kommer den ljusbrun massa på locket?

Jag tackar för svar
av juste
En gissning är att det skulle kunna vara en blandning av olja och vattenånga som kondenserar på insidan av det något kallare locket. Men å andra sidan brukar väl färgen vara grå/ljusgrå då.
/peterj
av Uninium
Luklten kan bero på om man kör mkt korta sträckor,ut på en längre sträcka för jag förmodar att du inte ligger
på autobahn varje dag,samma med gegget som blir av kondensen.Skulle däremot oljan i motorn vara av samma färg
så är det inte bra.
Användarvisningsbild
av Gaggi
Nu kör jag faktiskt bara korta sträckor. 2 km till jobbet och 2 km tillbaks :D . Oljan i motorn ser normal ut.
Så det är inget att oroa sig för?
av Uninium
Gaggi skrev:Nu kör jag faktiskt bara korta sträckor. 2 km till jobbet och 2 km tillbaks :D . Oljan i motorn ser normal ut.
Så det är inget att oroa sig för?
Nej det tvivlar jag på,såvida det inte luktar som fan av oljan och att den blivit tunnare av bensinen.
Då är det dags att se över spisen.

Men jag tror fortfarande på att det bara är för kortkörningen.
Användarvisningsbild
av Gaggi
Hör oxå tickande ljud från motor när den är kall. Hoppas att oljan inte har blivit tunnare av bensinen. Men den går utmärkt. Laddar 0,8 - 0,9 bar. Ingen rök där bak.
Användarvisningsbild
av Gaggi
Vad tycker ni vilken olja är bäst för volvo motorer? Jag använde MOBIL1 0-30 men hörde att den är för tunn.
Castrol 5-40???
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror inte du behöver någon speciell till Volvo.
Det viktigaste som jag tycker är att den uppfyller specifikationerna och är helsyntet eftersom du har turbo.

Jag kör min 2,0T på Biltemas helsynet 5w-40 219 kr för en 4 l dunk.
Bild
av Uninium
Jag kör på statoils 5w-40,får den till ok pris och det finns ju inget biltema här ännu,men dom håller
på att bygga en butik här nu som slår upp portarna under våren :)

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]