Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hur släcker jag min servicelampa? Läste någonstans att man kunde hålla in resetknappen för trippmätaren och vrida på tändningen. Om man släpper knappen inom fyra sekunder så ska lampan slockna. Det gör den inte på min bil. Någon som har något annat förslag. Jag har GDI-motorn, allt annat verkar ju vara annourlunda på denna bilen jämfört med andra, så det kanske är något annat knep för att släcka lampan.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Lite störigt att den ska tändas varje gång.

/Robert
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror bara den metoden funkar på fas 2. Vet att detta har diskuterats innan, så sök så hittar du nog lite info.
av christer.d
nänä
volvo s/v40 som är tillverkade slutet av år 98 och framåt går det att släcka lampan på.
håll in trippel knappen vrid på tändningen håll trppel inne tills service lampan börjar blinka
sedan släppp trippel knappen slå av tändning sedan starta allt ok.
av roberte
Nu har jag testat igen med en metod jag hittade här på forumet. Vrida nyckeln till radioläge innan man trycker på trippresetknappen. Detta funkar inte heller. Bliev lite fudersam över vad fas 1 och fas 2 är för något. Är det vissa årsmodeller? Isåfall vilka? Min bil är en 99:a
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fas ett är fram till och med modellår 99. Modellår 2001 och frammåt är fas 2. 00 är nåt mellanting om jag fattat det rätt.
Användarvisningsbild
av volvo51
Ska man vara noga så är -00 också fas 1. Prova så här: Nyckel till läge 1: Håll trippknappen nere: Nyckel till läge 2: Lampan blinkar: När lampan blinkat 3 gånger,släpp knappen: Slå av tändningen och starta. Vet ej om det funkar på en -99 men detta är rätt ordning.
av christer.d
roberte skrev:Nu har jag testat igen med en metod jag hittade här på forumet. Vrida nyckeln till radioläge innan man trycker på trippresetknappen. Detta funkar inte heller. Bliev lite fudersam över vad fas 1 och fas 2 är för något. Är det vissa årsmodeller? Isåfall vilka? Min bil är en 99:a
som jag har skrivit om detta inlägg
om det inte funkar gör du fel.
om du har en 99a bör den ju klassas som års-00
men det kan vara att det inte går på gdi? inte vet jag.
jag har en v40 som är tillverkat 99 mån 10 den klassas som -00
där funkar det.
lycka till.
av roberte
Min är en tidig 99:a, månad 2 el. 3, och det funkar inte med någon metod som jag hittar. Kankse det är som så att det inte fukar på GDI:n... Får väl stå ut med att den lyser :-I
av S40T4
Den metoden funkar på årsmodeller från -00 och frammåt. Ev. på sena -99 också.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?