Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flippan
fan, fan, fan! har gjort bort mig, köpte finaste helsyntetisk olja till min fina beebis (V40TDÅ98) meeeeeeeeeen såå otroligt dum som ja e så hällde ja i hela 4 liter!

och det här var bara en påfyllning, jo vi säger att det vart en extra 2liter olja i motorn! jag skulle då köra ut för att hämta skitungen på dagis, och då flög ett litet grått moln där bak!

jag ba yeah coolt! skulle köra på lite till o BOOOFFFF sa det!!! största molnet någonsin bara flög ut ur avgasröret!!! större än hela området ja boor i !! inte bara det utan skiten började varva ut som ut i helvete!!!!

av värsta paniken så stänger ja av den, så nu kan ja inte starta skiten, skit pissed off asså! polarn säger att packningen till topplocke e stryk o kanske turbon ockspå men så alvarligt kan det inte va vah? motorn kommer inte igång pga av oljan som tar emot, men det går att tömma ellerhur? snälla hjälp mig!!!!!

har precis bytt packningen o topplocket och kamrem o vakumpump på den orkar inte asså!! har fan inte haft den en vecka från verkstan hehe!!! help me pleeeeeeeees!!! :shock:
Användarvisningsbild
av sweBERSERK
...bummer
Användarvisningsbild
av flippan
va det allt du kunde säga? fan lyfte bort intercoolern i´da bara sprutade ut typ 1 lite olja! inte bra det, blir tvätta ordentligt!!
Användarvisningsbild
av Ramon
Ifall du inte är riktigt grym på att meka med bilar, så rekommenderar jag inte att du försöker åtgärda detta på egen hand... Det är då bättre att lämna in bilen på verkstad.

Grejen är den att det är mkt som kan ha pajat på din bil pga. Detta lilla "äventyr". Ja, för det första så säger du att bilen inte startar, konstigt, beror med största sannolikhet på att dina cylindrar är överfulla med olja... Sen så kan turbon ha tagit skada av det med, likaså katalysatorn, lambdasonderna, packningar, laddluftkylaren som du nämnde osv. Med andra ord, en hel del prylar kan ha tagit skada av detta, men du kan också ha jäkligt tur och klarat undan dig utan en massa trasiga prylar. Hur som helst måste den överflödiga oljan ut, och som sagt, överlåt detta till en verkstad ifall du inte är riktigt haj på mekning av motorer, detta är inget att leka med precis...

Olja som "spillts" över motordelar osv. Måste dessutom rengöras ordentligt då oljan kan självantändas m.h.a. Den hetta motorn avger, och olja brinner på bättre än bensin :-~ Då bensin ju avdunstar, men inte olja...

Lycka till :wink:
Användarvisningsbild
av flippan
jooooooooo ja vet det!! ska inte fixa det där själv, har en kille som e grym på volvo lastbilar o han ska kunna grejja lite, jag tror att det är som du säger att det inte startar pga att cylindrarna e fyllda med olja, vi ska öppna skiten o kolla!

men jag tror inte det ska vara mer än så eftersom jag känner på mig det heh om man kan säga så, det han aldrig förstöra så mycket, för ja stängde av bilen o de gick juh så fort..

får hoppas på det iaf! blir ett stor t jävla projekt nu igen efter att man precis fixat bilen pga av att cp kamremen pajja!!!

vilket i följd gjorde att man var tvungen att byta ventiler o hålla på en jävla massa! plus att vakumpumpen pajja oxå!!

men men de e kul o meka me bilar hehe aja önska mig lycka till nu!!
D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]