Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengtarne
Kan någon tipsa mig om tänkbart fel.
När jag vrider på nyckeln händer ingenting utom ett klick från motorrummet. Efter några försök händer det att startmotorn går igång, motorn startar men dör direkt. Vid senaste tillfället hördes ett ihållande klickande som om startmotorns kuggar gled mot svänghjulets. Efter 10 minuter och många startförsök kommer den slutligen igång och fungerar klanderfritt i månader. Det har hänt 3 gånger på ett år, men när det hände på Ljusteröfärjan kunde jag lätt hålla mig för skratt.
Jag kan möjligen tänka mig fel på startmotorns solenoid, men varför så sällan och varför dör motorn när den väl har tänt?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle nog byta eller renovera startmotorn först, men det kan ju vara dålig kontakt nånstans också.
av bengtarne
Tack för kloka förslag! Dålig kontakt i en central jordpunkt skull ju också kunna förklara varför motorn dör, så det ska undersökas. Nya idéer mottages tacksamt.
av macke3
Hejsan! Jag har/haft samma problem som du beskriver. Jag for in med bilen på felsökning och där kunde vi konstatera att det var "glapp"/trasig antennring i tändningslåset så imobilizern slog ifrån strömmen till startmotorn(den känner alltså inte igen nyckeln). Där av "klicklandet" som du beskriver. Sen har jag min egen teori varför motorn stannar, och det skulle ju kunna vara så att vid varje start försök så skickar ju bränslepumpen bensin till motorn och tänder inte den som den ska, så kan den ju inte göra av med soppan som kommer dit. Därigenom så surar den ner sej när man gör ett nytt start försök och ännu mer soppa kommer! Jag ska in till verkstan igen på måndag 15/12 och försöka få eländet lagat. Men hoppas detta inlägg kan hjälpa dej lite på traven och hoppas det löser sej för dej!
Mvh
av bengtarne
Hej!
Nu hände samma sak för fjärde gången! Det enda som behövdes denna gång var starthjälp och jag misstänker att det handlar om ett dåligt batteri. Ett nytt är inköpt och installeras endera dagen.
Tack för goda råd! Det känns lite fånigt att fråga om så enkla saker, men jag kände inte igen något av felen, speciellt inte när det gick månader mellan felen.
Användarvisningsbild
av kaptenpadda
Hade oxå det där problemet när mitt batteri vart dåligt. bytte batteri men bilen ville inte starta utan "klickade" bara. testade att starta bilen med extranyckeln å då gick det. Hoppas du hittar felet!
av bengtarne
Har nu kört någon månad med nytt batteri och bilen startar snällt varje gång.
Enkla lösningar kan också vara bra!
Tack för era konstruktiva förslag!
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]