Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannes40t
Hej.

När jag startar min s40 så går den bra på tomgång i ca 5 min. Sen rusar tomgången till lite, och då börjar värmemätaren stiga ända upp på max nästan och stannar där i några sekunder och då går motorfläkten igång givetvis, därefter sjunker den till drygt hälften och upprepar sig så ett par gånger för att sedan stanna på rött.

När jag då stänger av bilen och ska starta den igen efter en kort stund är den omöjlig att starta. Den tänder inte alls, utan bara startmotorn går runt som den ska.

Undrar om det kan vara så att Termostaten inte öppnar sig alls, då blir väl motorn varm pga att kylvätskan ej kan kylas som den ska eller har jag fel? (Det är en 2.0 T )

Vore väldigt tacksam för hjälp, vad tycker ni jag ska göra??
av dannes40t
Ska man lossa motorkåpan? Den innersta skruven på termostaten verkar vara svår att komma åt annars? Den sitter ju lite under kåpan kan man säga...

Och hur kommer man lättast åt avtappningspluggen på kylet?
av dannes40t
Har provat att lägga termostaten i en kastrull på plattan och den öppnade sig fint..

När jag kör bilen på tomgång så ökar tomgången och bilen får en högre och högre tomgång... ? Antagligen pga att motorn blir varmare och varmare och ej får den kylning den borde.

Termostaten är väldigt varm samtidigt som langen som går från termostaten till kylet är iskall??

Kan termostatgivaren orsaka hela problemet??????????
av dannes40t
Glömde säga att jag snabbt stängde av bilen då motorn började ryka lite, fastän att temp-mätaren stod väldigt lågt.

Får bra värme från fläkten i kupen.. och det är endast då bilen har varit igång 3-4 min från kallstart som värmemätaren får "spel" och går upp och ner. Den stannar sen i topp någon minut, sen går den tillbaka nästan ända ner för att stanna där... Även i behållaren där man fyller på kylvätskan är det svalt.
av tobsing
ratten skrev:Låter nästan som vattenpumpen gett upp. Något problem med cirkulationen verkar det vara.
Den drivs på kammremen..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, så om vattenpumpen vore sönder hade du haft större problem. Byt tempgivare. Det är samma givare till mätaren i instrumentet och motorstyrenheten. Som du skriver ändrar sig mätaren över halva skalan på ett par sekunder, så snabbt kan inte temperaturen ändra sig i en stor klump aluminium och vatten. Motorn alltså...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]