Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antifreze
Hejsan

Jag har ett lite eller ganska stort problem !

Det luktar bränt gummi om mitt högra framdäck. det är även så att fälgen och bultarna är "skåll" heta. Vad göra ???

Har en volvo v40 -97
Senast redigerad av 1 Antifreze, redigerad totalt 0 gånger.
av CoqRouge
Du har alltså ett hjul där bromsen hakat upp sig. Hjulet snurrar inte som det ska och bräns bort, därav lukten.

Börja med att ta loss däcket och kolla om du kan se att bromsen sitter fel. Det mesta du ser när däcket är nere ska monteras ner. Så det är bäst att låta en yrkesman göra det om du inte är van.

Du kommer förmodligen att behöva ett nytt däck också, beror lite på hur skadat det är. Kolla efter plana ställen runt däcket.-
av Hoolyman
Hade liknande fel fast på bakbromsen.. oket som hade kärvat fast.. mitt tips är att byta ok på båda fram.. samt backarna.. renovera även glidkolvarna.. hela jobbet i sig är rätt simpelt då jag som aldrig meckat med bilar tidigare inte hade några större problem att byta ok, backar samt fixa glidkolvarna..
av roberte
Har du tur kanske det inte är så farligt. Plocka bort bromsok och klossar och rengör ordentligt på glidytorna med en stålborste. Lägg på kopparpasta på alla glidytor innan du sätter ihop det. Kolla givetvis också så att allt ser helt ut.
av jorgenkarlsson
Hej

Har liknande problem med mina bakbromsar. Rev ned alltihop, smorde up det och satte ihop med nya skivor + belägg(allt var dåligt). Dock kärvar den fortfarande, verkade ok först men ...!
Har problem ibland att höger handbakbroms inte tar. Kan vara att den ligger på men när jag tittade på det sist så kändes det som den "slant" alltså när jag rör bromsarmen vid oket så rör den sig men inte kolven och ibland fungarer det fint.

Någon som förstår vad jag menar och har ideer?

Som jag ser detnu så återstår bara att byta oken :-(

Jörgen

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]