Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska byta termostat på min s40 -99 men har ett litet ( eller ganska stort problem) Jag har inte den blekaste aning om vart den sitter. Är det någon som har koll på det och kan styra in mig på rätt väg :D Hur krångligt är det förresten, har jag tagit mig vatten över huvudet kanske :???:
Senast redigerad av 1 tellan, redigerad totalt 0 gånger.
av christer.d
tellan skrev:Jag ska byta termostat på min s40 -99 men har ett litet ( eller ganska stort problem) Jag har inte den blekaste aning om vart den sitter. Är det någon som har koll på det och kan styra in mig på rätt väg :D Hur krångligt är det förresten, har jag tagit mig vatten över huvudet kanske :???:
hi
termostatet sitter på vänstersida sett framifrån högst upp på min v40 1.6 tar man bort en kåpa då ser du den
men man måste ha torx verktyg.
lycka till
av Uninium
Den sitter även där på sug motorerna från volvo,mitsu motorn vet jag inte om den sitter på samma ställe.
Har du turbo så ska du även lufta systemet med den röda plast "skruven" som du ser på den högra kylarslangen(syns även på bilden)

Det är även Torx 40 på skruvarna på termostathuset,ett riktigt spärrskaft med T40 hylsa rekommenderas så du kan lägga lite vikt på
när du ska skruva upp skruvarna.

Om du mot förmodan skulle dra "skallen" rund och beslutar dig för att slå på en mejsel/hylsa eller nått att slå försiktigt,termostathuset är av
aluminium och spricker lätt(av egen erfarenhet) :)

Kanske en idé att byta kylarvatten när du ändå är på g?
Då sitter det en avtappningsplugg längst ner på kylaren vänster,sett frammifrån...

På vissa sitter det även en "kran" på blocket mot torpedväggens håll om jag inte minns fel...
av tellan
kanske ska inlägga att jag är en tjej med total avsaknad av kunskap och intresse för bilar :) men kör på mottot "att sämre personen än jag har klarat av det här" tack för alla inlägg, de lär visa sig i morgon hur det hela går. Att bege sig på att byta kylarvätska känns som lite överkurs för mig :)
Användarvisningsbild
av vetten
Men att du är Tjej diskvalificerar dej ju inte utan det är väl tillgodo för dej, men köp en Haynes-bok så har du dom där enklaste sakerna klara :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Äh. Klarar du byta termostat så klarar du nog byta kylarvätska.
Kan kanske ändå vara smidigt att tappa ut lite så du slipper att blöta ner hela motorn med kylarvätska.

Vad är det för motor du har då?

1,6 1,8 1,8i 2,0 2,0T eller T4
av christer.d
Tomas88 skrev:Skiljer nog mellan olika motorer.

Jag har en 2,0T och här sitter den på min.

Bild
unlock26 skrev:Den sitter även där på sug motorerna från volvo,mitsu motorn vet jag inte om den sitter på samma ställe.
Har du turbo så ska du även lufta systemet med den röda plast "skruven" som du ser på den högra kylarslangen(syns även på bilden)

Det är även Torx 40 på skruvarna på termostathuset,ett riktigt spärrskaft med T40 hylsa rekommenderas så du kan lägga lite vikt på
när du ska skruva upp skruvarna.

Om du mot förmodan skulle dra "skallen" rund och beslutar dig för att slå på en mejsel/hylsa eller nått att slå försiktigt,termostathuset är av
aluminium och spricker lätt(av egen erfarenhet) :)

Kanske en idé att byta kylarvatten när du ändå är på g?
Då sitter det en avtappningsplugg längst ner på kylaren vänster,sett frammifrån...

På vissa sitter det även en "kran" på blocket mot torpedväggens håll om jag inte minns fel...

måste fråga dig en sak har följd dig i dina inlägg vad är sug motorer?
hoppas du kan förklara.
av tellan
Tomas88 skrev:Äh. Klarar du byta termostat så klarar du nog byta kylarvätska.
Kan kanske ändå vara smidigt att tappa ut lite så du slipper att blöta ner hela motorn med kylarvätska.

Vad är det för motor du har då?

1,6 1,8 1,8i 2,0 2,0T eller T4
Jag har en 2.0T

Nu är det dags att gå ut och se vad jag går för :D
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]