Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RVD
Har monterat blockvärmare utan några problem, men skulle vilja fortsätta in till kupe'n.

Mina frågor är: Var eller om finns det ett genomföringshål som går att använda? Vilken väg är att föredra när jag lägger kabeln? :oops:

Tips och råd tas gärna emot
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det sån anliggningsvärmare du monterat då?
Vad kostar en sån?
Funderar själv på att montera en på min S40 -01. Hur sätter man dit den?

#27 Verkar det inte lite konstigt att man ska dra igenom kabeln på vänster sida, om man nu förutsätter att man vill ha kupévärmaren på passagerarsidan? Är det någon som vet anledningen till detta?
av RVD
Tomas88

Köpte en sats på den lokala Mekonomen handlaren, den innehöll: Fabrikat DEFA kostade knappt 2000:-

1st Blockvärmare = skruvas fast i ett förborrat hål i blocket, värmar kroppen läggs mot sidan på motorn. Placerat under grenröret, kom enklast åt att montera under ifrån.

1st Grenledningssats = två kablar, en "y" kontakt och ett 220 uttag

1st Intagskabel

------------------------------------------------
Ratten

Har du ngn bild på var jag kan dra in kabeln på passagerarsidan?
--------------------------------------------------

Tack för era snabba svar
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack RWD.

Har hört att man skulle använda någon typ av monteringspasta som gör att det blir bättre kontakt mellan värmaren och blocket.
Följde sånt med också?

Testat värmaren? Funker den bra?
Användarvisningsbild
av #27
Tomas88 skrev: #27 Verkar det inte lite konstigt att man ska dra igenom kabeln på vänster sida, om man nu förutsätter att man vill ha kupévärmaren på passagerarsidan? Är det någon som vet anledningen till detta?

Jo visst är det lite konstigt men så vill volvo att man ska göra..

Anledningen är att de finns en bra genomföring där..
av RVD
Tackar för alla tips och bilden. :D . Till denna värmare fanns ingen pasta, värmer mkt bra. Skall nu ta mig en tripp till garaget och fixa vidare.

Kommer med en update om hur det gick senare
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡