Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rollet
På det här forumet verkar det finnas många som är lite "kluriga". Så därför chansar jag med en liten elfråga. Sonen har en Volvo V40 -98 där blinkersen lagt av, varningsblinker fungerar men när man fäller blinkersspaken slocknar instrumentbelysningen, slår man av tändningen och sedan på igen fungerar instrumentbelysningen igen. Bytte blinkersspak eftersom jag trodde att felet var där, men inte hjälpte det blinkersrelä är bytt men eftersom v-blinkers fungerar verkar ju inte felet sitta där, nu börjar jag snart fundera på att ge upp men jag är en envis jäkel så det tar emot, men det verkar som jag behöver hjälp jag trodde i min enfalld att jag råkat ut för de flesta fel redan, men med en V40 så slutar det nog aldrig.
av rollet
Har en känsla av att det kan ha med varningblinkersen att göra om jag slår på varningsblinkersen så fungerar instrumentbelysningen men ej blinkers det "skårrar" i blink reläet kan det möjligtvis vara jordfel, hur får man bort knappen till varningsblinkersen? Finns det någon som kan tipsa var man kan börja leta nu när man ändå rivit allt i och omkring panelen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej, tog en bild från min reperationshandbok om det kan vara till någon hjälp.

Bild

Hoppas det går läsa.
av rollet
Tackar, bara att gå ut i garaget igen, har gått igenom alla36 sidorna har om någon haft liknande fel men icke. Men om det skulle vara fel på kontakten till varningsblinkersen så varför ända in i glödheta fungerar den, och varför fungerar instr,bel. när varningsblinkers är på. Märklig bil är det iallafall.
av rollet
Jag har kopplat ifrån strömställaren för varningsblink då fungerar helt plötsligt instrumentbelysningen som den ska, men blinkers fortfarande ur funktion men kan det vara så att ström till blinkers passerar just den brytaren så att den måste vara inkopplad för att fungera.
av rollet
Jag har kopplat ifrån strömställaren för varningsblink då fungerar helt plötsligt instrumentbelysningen som den ska, men blinkers fortfarande ur funktion men kan det vara så att ström till blinkers passerar just den brytaren så att den måste vara inkopplad för att fungera.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle nog testat med en ny kontakt. Kan ju inte vara så dyr.
av rollet
Nu är felet årgärdat verkar vara strömställaren till varningsblinkers som spökat, men att en sådan kan ställa till så mycket oreda i elsystemet är nästan otroligt. Men värre är nästan hur dom bygger personbilar ingenting sitter lätt åtkomligt, en kurs på t,ex. Scania i Oskarshamn hade nog inte varit dumt där tas ett täcklock bort och all el inklusive reläer är monterade lätt tillgängligt. Men det är klart en lastbil får inte stå stilla utan skall rulla jämt till skillnad mot en personbil där det verkar vara viktigare att verkstäderna kan debitera så många timmar som möjligt.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]